Gila Sumpah

Sunday, August 24, 2008

Kita kena faham, undang-undang ini ada undang-undang substantif dan undang-undang prosedur.

Dalam Islam, orang mencuri kena potong tangan. Tetapi bukan semua orang boleh potong tangan si pencuri tersebut. Hanya mahkamah yang boleh mengarahkan agar hukuman potong tangan tersebut dijalankan.

Substantif nya, potong tangan. Secara prosedur, mahkamah yang kena dengar kes tersebut dan mengarahkan hukuman hadd dijalankan sekiranya kes tersebut berjaya dibuktikan without any doubt.

Baru lah negara yang menjalankan undang-undang itu dilihat sebagai sebuah negara yang bersistem dan tersusun.

Madani. Hadharah. Hadhari. Ikutlah aliran politik mana yang anda suka. Yang penting perlu difahami, undang-undang Islam ini lengkap dengan prosedurnya sekali.

Bukan main hantam.

Bukan main cadang-cadang dan suruh-suruh sumpah.

Gila apa main-main sumpah.

Perdana Menteri bagi cadangan pun, Ketua Hakim tak perlu ikut pandangan tersebut. Perlu ada protokol. Perlu ada prosedur. Perlu ada pengasingan kuasa. Perlu ada cara tertentu.

Mufti bagi cadangan sumpah pun, bukan boleh terus-terus ikut. Sebab kita sudah ada mahkamah Syariah. Hakim mahkamah Syariah yang perlu keluarkan arahan. Kalau mufti ingin mencelah pun dalam sesuatu kes, beri pandangan yang dirasakan lebih sahih, maka ikutlah prosedur.

Baru nampak Islam itu agama yang teratur. Tidak cacamarba.

Mula-mula negara gempar, Saiful kata Anwar liwat dia. Sama ada suka-suka atau paksa rela, entahlah.

Lepas tu ada yang menyarankan, bersumpah mubahalah lah.

Lalu Saiful menyambut saranan tersebut diluar mahkamah. Dan Saiful pun bersumpah dengan lafaz ...

"Wallahi Wabillahi Watallahi ….Saya, Mohd Saiful Bukhari Azlan bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Dato Seri Anwar Ibrahim pada 26-6-08 iaitu pada tarikh tersebut Dato Seri Anwar IBrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam lubang dubur saya. Jika saya berdusta atas pengakuan ini maka saya berdusta terhadap Allah dan saya sanggup menerima azab, laknat dan kutukan daripada Allah hingga ke kiamat"

Ingatkan sumpah ini sampai disini sahaja ... Kemudian Najib Razak pun bersumpah juga ...

"Wallahi, Wabillahi, Watallahi, saya bersumpah bahawa saya tidak tahu dan tiada hubungan dengan wanita Mongolia. Saya tidak tahu kalau orang lain mahu bersumpah atau tidak tapi saya tahu saya tidak melakukan apa-apa kesalahan. Ini diantara saya dengan Tuhan"

Sumpah menyumpah ini disambung pula oleh Tajol Rosli ...

"Saya tidak lakukan apa-apa mengenai tangkapan itu...dengan nama Allah. Wallahi...wabillahi...watallahi...saya tidak terbabit langsung dengan penangkapan kedua-dua Exco itu,"

Lepas ini, gamaknya semua bersumpah diluar mahkamah. Sumpah guna nama Allah sesedap oren.

Sebab itulah kalau mahu bernikah, kita perlu mencari jurunikah yang sah. Mengikut prosedur yang ditetapkan. Pendaftaran nikah mesti dibuat.

Malah, nak melafazkan cerai pun ada prosedurnya.

Bukan boleh nikah di mana-mana sahaja. Bukan boleh lafaz cerai ikut sedap.

Macam InsyaAllah nanti jadinya. Kalimah InsyAllah adalah lafaz mulia. Tetapi kini lafaz tersebut sudah jadi janji Melayu.

Adakah lafaz Wallahi, Watallahi, Walillahi kini akan menjadi mainan masyarakat?

1 comments:

Rausyanfikir 2:59 pm  

Salam encik pemikir.Sudah fikirkan masa depan anwar dibawah Malaysia? Jemput lawat http://sosialiskanan.blogspot.com/

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP