Kenapa Dunia Islam Mundur ?

Thursday, December 25, 2008

Saya merujuk kepada post motivator Fadzli Yusof.

Dan komen saya:

Pada saya, mungkin umat Islam jatuh sejak pintu ijtihad “ditutup”.

Sedangkan ijtihad itu adalah proses kematangan ilmu.

Saya berpendapat A, dia berpendapat B.

Kita berbahas terhadap teori A dan B, dalam proses itu kita menolak hujah yang lemah dan mengambil hujah yang kuat. Justeru, kesimpulan yang hadir adalah ilmu yang matang.

Adakah ia berlaku dengan baik dalam dunia Islam sekarang?

Adakah dunia Islam bebas dikritik?

Idea ulama A dibahaskan.
Idea pemimpin B dibahaskan.

Benar, dalam proses itu sudah tentu ada seorang dua yang melampau. Tetapi itu adalah cabaran kepada kita untuk mengeluarkan hujah yang lebih baik.

Katakan pada hari ini seseorang itu tidak bersetuju dengan fatwa Qardhawi sebagai contoh, adakah orang itu akan dicop anti-ulama ? Tidak faham Islam? Syiah ? Atau apa?

Karl Marx itu Yahudi. Tetapi Yahudi yang lain bebas melawan, menyanggah, menolak idea Sosialis Karl Marx. dan Yahudi yang bersetuju dengan Karl Marx akan melawan balik hujah anti Karl Marx itu tadi.

Maka perbahasan itu bila dikumpulkan, ia menjadi satu ilmu ekonomi. Sosialis vs Kapitalis.

Salah seorang pemikir Kapitalis yang melawan Karl Marx adalah Milton Friedman yang telah disebutkan sebaris dengan Karl Marx dalam artikel ini.

Adakah umat Islam bersedia membuka ruang sebegitu ?

Hanya renungan.

Read more...

IJN akan diambil alih oleh Sime Darby

Thursday, December 18, 2008

Tok Jib telah mengesahkan kerajaan tiada masalah untuk membenarkan penswastaan Institut Jantung Negara kepada Sime Darby Bhd.

Penswastaan secara dasarnya adalah bagus kerana ia mengurangkan perbelanjaan kerajaan. Peningkatan kualiti perkhidmatan dan produk. Persaingan yang sihat.

Tetapi yang selalu yang menjadi persoalan adalah wajarkah sektor tertentu, seperti sektor perubatan diswastakan ?

Hujah yang menentang penswastaan sebegini akan menyatakan orang ramai khususnya pesakit yang tidak berduit akan menghadapi masalah kerana pihak swasta cenderung mengenakan caj yang tinggi kepada pesakit.

Tetapi untuk pengetahuan anda, penswastaan bukanlah faktor kenaikan harga caj konsultasi doktor, pembedahan dan perubatan tetapi ia berkait rapat dengan amalan industri perubatan itu sendiri.

Tanpa penswastaan pun, industri perubatan sudah pun sedia tinggi kos operasinya. Cuma kos itu tadi diserap oleh kerajaan melalui subsidi.

Dan dalam hal ini wajar direnung 2 perkara.

1. Amalan Penswastaan di Malaysia

Kerajaan membina pelbagai infrastruktur. Stesen bas, perkhidmatan bas, keretapi, landasan keretapi, hospital, jalan raya dan seterusnya. Ia dibina dengan duit kerajaan iaitu duit cukai orang ramai, dan apabila ingin diswastakan, infrastruktur tersebut seolah-oleh diberikan percuma kepada syarikat tertentu.

Tanpa menanggung sebarang kos awal, syarikat ini mendapat mandat operasi yang sangat-sangat menguntungkan.

Malangnya, syarikat yang mendapat projek sebegini selalunya tidak pernah sedar dek untung.

RapidKL.
KTMB.
SYABAS.
TM.
TNB.

Adakah anda sebagai pengguna sangat berpuashati dengan syarikat yang telah disebutkan di atas ?

Penswastaan di Malaysia tidak mewujudkan persaingan yang sihat. Sebaliknya menghasilkan sistem monopoli yang merugikan pengguna.

Seharusnya penswastaan mewujudkan ruang persaingan yang terbuka dan kerajaan seharusnya tidak mempunyai apa-apa kepentingan bisnes dalam mana-mana syarikat yang telah dianugerahkan sesuatu projek tersebut.

2. Sime Darby Bhd

Sime Darby sebenarnya telah menjadi terlalu besar. Sekiranya ia besar dan hanya menumpukan sektor perladangan sahaja tidak mengapa. Ia adalah sesuatu yang bagus.

Sime Darby kini mempunyai bisnes hartanah, pembuatan, permotoran, tenaga, utitili dan juga kesihatan.

Dan apabila sesuatu syarikat tidak mempunyai niche yang tersendiri, selalunya ia tidak berapa nak berjaya.

Adakah syarikat sebesar ini akan menghasilkan sesuatu yang baik ?

Adakah syarikat sebesar ini apabila ia gagal ia akan menyebabkan kerajan membeli balik syarikat ini atas nama "kepentingan umum" ?

Kenapa Sime Darby yang berhak mendapat IJN ?

Adakah rancangan diversification Sime Darby ini telah menjadi over diversify ?

Ini adalah sesuatu yang perlu difikirkan bersama.

Read more...

Skuad Bogel Perlukan Penaja ~ Malaysiakini

Tuesday, December 16, 2008

Presiden Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis), Ramlan Abu Bakar masih belum mahu berbogel.

Sedangkan sudah ramai pihak menunggu-nunggu kehadiran skuad berbogel tersebut.

Lantak lah polis nak marah ke. Khalid Ibrahim tak suka. Pakatan Rakyat kata tak betul ke.

Janji tetap janji.

Tetapi sampai ke hari ini, selepas tamat 12 Disember 2008 skuad bogel masih belum muncul di mana-mana ceruk di Selangor.

Adakah Ramlan Abu Bakar sedang mencari penaja dari syarikat yang menjual minyak lintah tapa, pam zakar, ubat membesarkan zakar, minyak urut zakar dan pembekal minuman ginseng tongkat ali?

Maklumlah.

Malu lah nanti kalau berbogel tapi ...

Lawatan Sambil Belajar:
Learn how to Make Money in up and down market

Read more...

Kalau Camry Lebih Jimat, apa masalahnya ? ~ Malaysiakini

Sekiranya (kos pembelian + kos penyelenggaraan) Toyota Camry adalah lebih menjimatkan dari (kos pembelian + kos penyelenggaraan) Proton Perdana untuk jangka masa panjang maka kenapa perlu bercakap perkara yang bukan-bukan ?

Mohon sahajalah angka rasmi dari kerajaan negeri.
Bercakaplah berdasarkan angka dan fakta.

Tidak pakai Proton = tidak patriotik ?

Atau tidak pakai Proton = Tukang jual dan tukang repair yang dapat kontrak melalui kabel sudah tidak ada projek ?

Baca sini:
Kenapa Proton & Perodua terus mengeluarkan kereta tidak berkualiti ?

Read more...

Tragedi Bukit Antarabangsa Salah Semua Pihak! - Ref Malaysiakini

Wednesday, December 10, 2008

Seperti biasa amalan di Malaysia, selepas berlaku krisis, kemalangan dan sebagainya, blame game akan berlaku.

Maka selepas kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa baru-baru ini, maka semua pihak menyalahkan semua orang kecuali diri sendiri.

Kerajaan PR menyalahkan kerajaan BN yang lama.

Kerajaan BN yang lama menyalahkan kerajaan PR yang baru.

Orang ramai menyalahkan pemaju dan kerajaan.

Pemaju menyalahkan kerajaan.

Kerajaan menyalahkan pemaju.

Orang ramai menyalahkan undang-undang.

Dan semua orang kata adalah mereka semua bersalah kecuali diri sendiri.

Dalam kes ini, ada 3 pihak yang terlibat.

Kerajaan yang memberi kelulusan.

Pemaju yang melobi pihak kerajaan untuk pembangunan tanah.

Orang ramai atau pengguna yang ingin membeli rumah untuk diduduki atau tujuan pelaburan.

Secara umumnya, kerajaan memang pening kepala isu perumahan untuk rakyat. Baik projek perumahan high-class atau low-class. Apa yang penting kepada kerajaan adalah meluluskan sebanyak mungkin projek rumah agar rakyat cukup rumah untuk mereka beli. Iyelah, kalau tidak lulus, rumah tidak cukup, rakyat marah dan mengamuk kata tidak pandai urus negeri.

Kalau tak suka polisi kerajaan yang membenarkan pembangunan tanah tinggi, kita ada tempoh 4-5 tahun sekali sahaja untuk mengubahnya.

Pemaju, walaupun mereka inginkan keuntungan, tetapi asasnya kalau tiada siapa yang berminat mahu duduk di kawasan lereng bukit dan tanah tinggi, mereka tak mungkin nak membangunkan kawasan tersebut. Adalah bodoh mereka melaburkan sesuatu yang tidak boleh dijual dan seterusnya membuat pulangan pelaburan.

Kita lah, pengguna yang dok demand nak duduk di kawasan berbukit yang mewah dan elit dan lereng bukit yang kononnya menawarkan pemandangan yang cantik. Jadi, secara tak langsung kita memberitahu para pemaju, "Saya mahu rumah di lereng bukit."

Kita boleh terus menyalahkan semua orang.

Tiada masalah. Terus kan lah salah semua orang.

Tetapi kita terlupa nak salahkan diri sendiri. Salahkan diri sendiri yang mempunyai impian dan kehendak mempunyai mahligai, rumah di lereng-lereng bukit.

Anda mempunyai ruang yang sedikit untuk mengawal kerajaan.

Anda juga mempunyai kuasa yang sedikit untuk mengawal pemaju.

Tetapi anda mempunyai pilihan yang tak terbatas untuk berkata "Saya tidak mahu beli rumah, bina banglo di kawasan lereng bukit."

Mana agaknya yang lebih mudah untuk anda mula membuat perubahan ?

Siapa yang lebih mudah untuk belajar dari tragedi-tragedi yang lepas ?

Saman. Tukar kerajaan. Pinda undang-undang. Atau berjanji kepada diri sendiri tidak mahu lagi menjadi sebahagian suara yang membentuk demand perumahan di lereng bukit?

Lu fikir lah sendiri!

Read more...

Tahniah Mukhriz ref Malaysiakini

Wednesday, December 03, 2008

Tahniah.

Anda berjaya membuka topeng orang-orang racist di Malaysia.

Dan orang-orang yang nak menjaga kepentingan diri dan kaum masing-masing sahaja.

Adalah lebih baik kita menilai secara rasional cadangan Mukhriz Mahathir mengenai penutupan sekolah vernacular itu. Untuk kebaikan Bangsa Malaysia.

Sebagaimana kita menilai baik buruk pembahagian kek ekonomi berasaskan kaum yakni DEB.

Read more...

Tony Pua, kau dengar sini! ref Malaysiakini

Thursday, November 27, 2008

"Bagaimanapun, usaha murni itu dikecam DAP apabila ketua publisitinya, Tony Pua menyifatkan Pas sebagai bongkak dan sukar bekerjasama kerana tidak merujuk terlebih dahulu dengan parti-parti lain dalam pakatan pembangkang.

Menurut Pua, tindakan Pas itu dilihat cuba membelakangkan sentimen sokongan pengundi bukan Islam dan melemahkan kerajaan campuran Selangor."

Wah. Wah.

Dengar sini ...

Jangan ingatkan PAS pasal undi orang bukan Melayu 24 jam lah.

Memang PAS ada menang sebab undi orang bukan Melayu.

TAPI ...

PAS pun menang sebab ada undi orang Melayu.

Habis tu kami yang orang Melayu yang undi PAS ni nak campak mana hak kami ?

Cuba bagitau sikit ?

Macam lah DAP tu menang 100% undi bukan Melayu ?

Orang Melayu yang undi DAP tu nak campak mana hak kami ?

Haa ?

Ahli DAP yang tak mahu pakai songkok waktu angkat sumpah tu tak SOMBONG ke namanya !?

Jawab sikit!

Bantahan Akar Umbi :
1. Toni Gila Todi

Read more...

Apasal Bising Khalid Samad kena gugur ? Ref Malaysiakini

Wednesday, November 26, 2008

Victory, you say?
Master Obi-Wan, not victory.
The shroud of the Dark Side has fallen. Begun the Clone War has.
(Master Yoda in Star Wars III: Attack of The Clones)

PAS ni parti orang kampung.

Tak macam UMNO, parti bangsawan.

Siapa peduli pada PAS dulu ? Dihina. Dikutuk. Dikeji. Tarbiyyah tak hebat tak macam Ikhwan lah. PAS jemaah partisan. Semua ada.

Tapi PAS tak pernah peduli pada cercaan orang yang tidak faham PAS. PAS terus buat kerja.

Sampai lah 1998. Bila Anwar dipecat dari kerajaan. Baru orang sedar PAS ni bagaimana.

Maka berbondong-bondonglah orang masuk PAS.

Pilihanraya 1999 PAS menang. Almarhum Ustaz Fadzil jadi Ketua Pembangkang di Parlimen. Menang besar di Kelantan dan Terengganu.

Tapi 2004, PAS kalah teruk. Terengganu melepas. Kelantan hampir terlepas.

Orang mula lupa dengan PAS. Tak kisah pun apa nak berlaku dengan PAS. Apa nak jadi pun jadilah. Maklumlah orang kalah. Siapa suka ?

Tapi PAS tak kisah. Kena tinggal dengan DAP dalam Barisan Alternatif pun tak kisah. Perjuangan tetap diteruskan.

2008, PAS menang balik. Kelantan menang. Kedah menang. Perak dapat MB PAS.

Semua orang mula berbondong-bondong menyibuk hal ehwal PAS. Dulu masa PAS susah, pandang pun tidak. Sokong pun tidak. Apatah lagi bertanya khabar. Ikut mengutuk adalah.

Kenen-kenen nak jadi ahli majlis. Ketua kampung. Majlis Perwakilan Penduduk. Pembantu MP itu. Tolong MP ini. Pegawai Khas dia. Pegawai khas situ.

Sebab PAS tengah kuat, maka apabila individu yang dia suka digugurkan dari saf kepimpinan negeri, mula lah jadi tong kosong dan buat bising. Kalau betul ahli PAS, gunakan saluran yang betul. Bukan melalak tak tentu pasal.

Cuba 2008 lalu PAS kalah macam 2004. Rasanya tiada siapa peduli orang ni gugur ke. Orang tu gugur ke.

Sedangkan perkara itu perkara biasa dalam mana-mana organisasi.

Pelik lah manusia ni.

Masa kalah, semua orang lari.

Masa menang semua mahu pujian diberikan kepada diri sendiri.

Ingat, kemenangan ini satu ujian!

"Hang terus pegang dengan Islam, hang jadi macam Jedi. Hang pegang selain Islam, jadi macam Sith."

Read more...

Fatwa Yoga ~ Majlis Fatwa perlu berubah

Sunday, November 23, 2008

Bagi seorang pelajar undang-undang, selain membaca buku teks yang bercerita tentang teori undang dan statute, iaitu undang-undang bertulis sesebuah negara, dia juga perlu membaca case law, iaitu penghakim bertulis para hakim dalam sesuatu kes.

Buku teks undang-undang adalah teori dan idea penulis buku tersebut.

Statut pula adalah undang-undang yang diterima pakai di sesebuah negara setelah diluluskan Parlimen.

Case law pula adalah undang-undang yang ditafsirkan oleh para hakim.

Adalah satu kebiasaan bagi seorang pelajar undang-undang untuk membaca pelbagai pandangan dalam sesuatu kes. Buku teks kata A, statut kata B dan case law kata C.

Walaupun begitu, setiap pelajar undang-undang memahami, hujah-hujah tersebut akan disokong dengan pelbagai authority. Justeru, selagi mana ia berlandaskan authority maka, ia boleh dijadikan hujah.

Perbezaan pendapat dalam bidang undang-undang bukanlah perbezaan pendapat suka-suka. Siapa (pelajar) yang beri pendapat sekadar suka-suka, tanpa disandarkan dengan apa-apa authority maka dia akan mendapat markah 0 dalam peperiksaan.

Semalam, Majlis Fatwa memutuskan amalan Yoga haram.

Majlis Fatwa ini sebenarnya kedudukannya sama seperti para hakim dalam Islam. Cuma Majlis Fatwa ini, sekiranya dilantik oleh pemerintah, maka ia menjadi sebahagian dalam cabang Eksekutif.

Majlis Fatwa mengeluarkan fatwa. Memberitahu dan membimbing umat Islam mengenai isu-isu tertentu yang memerlukan pendapat dari segi agama secara kolektif.

Sekiranya fatwa tersebut digazetkan, ia akan menjadi undang-undang yang boleh dilaksanakan dalam sesebuah negeri / negara.

Ia boleh dikatakan sebagai satu institusi yang penting, kerana perbincangan telah berlaku di kalangan para mufti. Ia bukan sekadar satu pendapat peribadi.

Berlainan dengan hakim, penghakimannya tidak terus digazetkan sehingga boleh menjadi undang-undang negara. Prosesnya tidak berapa nak sama.

Malangnya, keputusan-keputusan Majlis Fatwa yang dikeluarkan selalu tidak disertakan dengan penghujahan yang bertulis dan lengkap yang boleh dijadikan rujukan semua orang.

Ahli Parlimen.
Menteri.
Korporat.
Peguam biasa mahupun peguam syari'e
Jabatan Agama
Persatuan-persatuan dakwah
Pelajar undang-undang Syariah
dan juga orang awam

Ramai juga ingin tahu.

Apakah hujah Quran yang digunaka pakai ?
Apakah hujah Hadis yang ada ?
Apakah hujah Ijma' sekiranya ada ?
Sekiranya Qiyas, apakah pula 'illah (ratio decidendi) yang dapat diaplikasikan ?
Apakah rujukan ulama, buku, dan majlis fatwa di tempat lain ?

Inilah antara sebab orang jadi tak berapa nak suka dengan Majlis Fatwa.

Orang yang pertahankan Majlis Fatwa pun susah nak tolong.

Sebab umum tidak tahu penghujahan yang terperinci oleh Majlis Fatwa.

Bila umum tidak tahu hujah naqli dan aqli yang digunakan, maka wujudlah pelbagai spekulasi dan fitnah.

Tetapi sekiranya Majlis Fatwa boleh mengeluarkan satu koleksi fatwa, yang bukan sekadar menerbitkan "hukum" tetapi juga penghujahan-penghujahannya sekali yang membawa kepada sesuatu hukum, maka ia adalah jauh lebih baik.

Orang yang suka buat spekulasi membabi buta, seperti menyatakan ia "Stupid Fatwa" maka kita tahu orang itu sebenarnya malas nak buat rujukan yang betul.

Dan seterusnya ia boleh mewujudkan budaya intelectual discourse yang lebih baik dari sekadar apa yang berlaku hari ini. Kecam mengecam. Kutuk mengutuk. Fitnah memfitnah. Demo.

Kerana semua orang tahu hujah Majlis Fatwa adalah X, Y, Z.

Jadi orang yang setuju dengan Majlis Fatwa akan sebut X,Y,Z.

Orang yang tidak setuju, perlu keluarkan hujah A,B,C yang sama kuatnya dengan X,Y,Z.

Kalau hujah A,B,C itu lebih kuat hujahnya dari X,Y,Z maka baru lah kita tahu mereka yang tidak setuju dengan Majlis Fatwa ini jenis orang bagaimana.

Orang alim kah.
Orang bodoh kah.
Orang ikut-ikut kah.
atau memang dia anti Islam kah.

Justeru, Majlis Fatwa perlu berubah dan bersedia menerbitkan fatwa-fatwa mereka dengan lebih terperinci sama seperti para hakim di mahkamah menyediakan penghakiman mereka.

Read more...

Kenapa Benci Babi Sangat ?

Monday, November 17, 2008

Kenapa orang Melayu bencikan babi lebih dari bencikan arak ?

Kenapa orang Melayu bencikan babi lebih dari membuka aurat sesuka hati ?

Kenapa orang Melayu bencikan babi lebih dari penzinaan yang berleluasa ?

Kenapa orang Melayu bencikan babi lebih dari rasuah ?

Ramai sangat anak Melayu yang jadi cashier di 7-Eleven, kedai-kedai, pasaraya dan tolong jualkan arak yang ada.

Ada orang Melayu benci hal tu macam diorang benci babi ?

Read more...

Fatwa Pengkid & Tomboy

Friday, November 14, 2008

Umat Islam kena bersedia untuk menghadapi cabaran yang dinamakan intellectual discourse.

Tapi saya fikir, masih ramai yang belum bersedia.

Isu terbaru yang menyebabkan ramai orang kecoh adalah isu fatwa pengkid.

Ia menjadi kecoh apabila orang bukan Islam mula memberikan komen-komen mereka dan ada yang membuat perhimpunan untuk membuat protes.

Saya berpendapat, memang tidak wajar untuk sekumpulan manusia ini menyatakan fatwa tersebut bodoh dan juga berdemo, apatah lagi kalau orang bukan Islam cuba bercakap mengenainya.

Tetapi sebelum kita menyalahkan mereka, adalah lebih wajar kita merenung sikap kita sendiri terhadap keputusan-keputusan Majlis Fatwa sebelum ini.

Antaranya isu hukum PTPTN dan juga hukum ASB.

Ramai yang tidak bersetuju dengan fatwa Majlis Fatwa dalam dua hal ini. Sekali lagi isu sikap memainkan peranan.

Ada rakan-rakan yang sebut,

"Ini politik ni."

"Diorang ada kepentingan."

"Mereka ditekan ni."

Saya ada pesan, hati-hati. Jangan lepas cakap. Kalau bukan kita nak pertahankan institusi fatwa siapa lagi?

Tidak bersetuju dengan sesuatu fatwa itu boleh, tetapi kena ada cara dan adabnya.

Dan tidak kurang juga yang bersikap kurang sopan dan biadab terhadap institusi fatwa dalam 2 hal ini menerusi komen-komen mereka di serata dunia internet ini.

Seolah-olah Majlis Fatwa buat keputusan itu dengan sekelip mata.

Begitu juga apabila ada ketetapan Majlis Syariah Suruhanjaya Sekuriti dalam isu bay' inah dan BBA.

Oklah, anda kata, "Benda yang haram tetap haram."

Tapi saya disini bukan nak mengatakan fatwa pengkid itu salah dan riba itu halal. Itu bukan isunya disini.

Isunya adalah sikap kita sebagai umat Islam.

Kalau kita dah tunjukkan boleh tidak mahu patuh dan hormat kepada ketetapan Majlis Fatwa, kenapa harapkan orang bukan Islam untuk patuh dan hormat pula?

Read more...

Kasihan PAS

Friday, November 07, 2008

Kasihan PAS.

PAS nampaknya tidak boleh nak tunjukkan mereka adalah versi Melayu yang lebih baik dari Melayu UMNO.

Cakap sikit pasal Melayu kena tembak depan belakang kiri kanan.

Kalau dari UMNO dan BN sahaja tidak mengapa, tetapi dari rakan Pakatan Rakyat sendiri.

Tetapi kalau DAP tunjukkan dia adalah lebih Cina dari MCA, tiada siapa nak tembak depan belakang kiri kanan.

Malah dihormati sebab menjadi seorang pejuang.

Dan PAS pun tidak pernah nak ganggu DAP dalam hal ini sebab PAS faham, dalam pilihanraya nanti di kawasan majoriti Cina, DAP yang lawan MCA atau Gerakan.

Jadi biarlah DAP tentukan sendiri macam mana nak tawan hati pengundi Cina.

Tapi agaknya, rakan PR ada terfikir tak selalunya PAS yang lawan UMNO dalam kawasan majoriti Melayu?

Dan ada orang Melayu ni dia boleh minum arak, tetapi dia tak akan makan babi.

Sebab orang Melayu pandang hina sungguh babi ni. Sebut babi pun ba-alif-ba-ya.

Jadi kalau PAS dihalang nak cakap versi Melayu yang lebih baik, siapa lagi yang akan cakap?

Kalau dok sombong sangat dan yakin tembok perkauman sudah dipecahkan, apa kata pilihanraya akan datang Karpal Singh, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Teresa Kok dan lain-lain bertanding di kawasan majoriti Melayu.

Amacam, ada berani?

Read more...

Pakatan Rakyat belum bersedia memerintah?

Wednesday, October 15, 2008

Kadang-kadang apabila melihat gelagat ahli-ahli DUN / Parlimen Pakatan Rakyat, kelihatan mereka masih bermentaliti pembangkang. Walaupun mereka sudah memerintah 5 negeri, menawan Wilayah Persekutuan dan hampir (mengikut perkiraan Anwar Ibrahim) memerintah Malaysia.

Sedangkan kalau ingin memerintah, maka mentaliti pemimpin dan negarawan perlu ditonjolkan segera.

Mereka selalu sebut, kebebasan bersuara. Tetapi pada masa yang sama Teresa Kok menyaman Utusan Malaysia. Erkgh...?

Barangkali Utusan Malaysia membuat fitnah terhadap pemimpin PR, tetapi adakah blog-blog, website yang mereka bangunkan, ceramah-ceramah tidak terlepas dari memfitnah pemimpin BN?

Hari ini mereka lantang menyatakan ISA, Akta Hasutan dan sebagainya itu tidak perlu.

Tetapi saya juga risau jika ia terjadi sebaliknya.

Sekiranya PR telah memerintah Malaysia, apa agaknya yang bakal mereka lakukan terhadap Datuk Ahmad Ismail?

Dengan mudah, kerajaan Selangor menggantung penjawat awam yang menjalankan tugas dalam isu kuil. Adakah penjawat awam tersebut diberi peluang sewajarnya?

Sedangkan selaku Exco, kita perlu mempertahankan pegawai kerajaan negeri. Kalau ada masalah, selesaikan secara seorang pemimpin yang berhemah. Bukan gunakan kuasa exco sesuka hati.

Betul, kita tak patut robohkan rumah ibadat sesuka hati. Tanpa ikut peraturan? Tetapi pada masa yang sama, bolehkan kita membina rumah ibadat pun sesuka hati? Tanpa mengikut peraturan?

Siasatlah dulu betul-betul punca kenapa tindakan tersebut diambil.

Apa yang saya ingin tekankan adalah sikap perlu berubah dari seorang pembangkang kepada seorang pemimpin / bakal pemimpin.

Yang pasti kuasa boleh mengubah sikap seseorang.

Sama macam pengaruh wang dan wanita untuk lelaki / lelaki untuk wanita.

Biarlah orang-orang BN bersikap demikian. Menyekat sana dan sini. Tetapi orang-orang PR tidak perlu buat apa yang orang BN telah buat.

Kalau kita mahu orang senyum kepada kita, maka kita senyumlah dulu kepada orang lain.

Walaupun mungkin orang itu tidak membalas senyuman kita.

Yang penting, kita telah tunjukkan siapa kita kepada orang lain. Pemurah dengan senyuman.

Bukankah lebih baik kita ini menjadi pokok yang ranum berbuah. Bila dibaling batu, kita gugurkan buah tersebut untuk dimakan orang yang membalingnya.

Memanglah saya tidak kena seperti Teresa Kok, hingga disumbat ISA, tetapi saya ingin ikut apa yang Nabi Muhammad saw tunjuk.

Baginda adalah orang pertama menziarah sorang tua yang amat bencikan baginda dan telah melakukan pelbagai perbuatan jahat terhadap baginda apabila makcik tua tersebut jatuh sakit.

Semua akui PRU 12 adalah tsunami politik.

Tetapi hakikatnya, siapa yang tahu tsunami betul-betul akan melanda?

Maka adakah sebenarnya calon-calon PR yang menang dalam PRU 12 yang lalu sebenarnya betul-betul bersedia untuk memerintah 5 negeri dan menjadi government in waiting?

atau hanya "ter"menang dan mendapat untung sementara dari tsunami politik?

Read more...

Pak Lah Letak Jawatan Mac 2009

Wednesday, October 08, 2008

Abdullah tidak pertahan jawatan Presiden Umno

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti, Mac depan.

Beliau juga memberitahu bahawa akan berundur sebagai Perdana Menteri menjelang Mac depan. (Sumber: Berita Harian)
1. Adakah ahli UMNO akan memberikan jawatan Presiden UMNO secara percuma kepada Najib?
2. Adakah penghijrahan ahli Parlimen BN yang dikatakan couting by hours itu akan mengalami kegagalan?

Read more...

Golongan Erdogan

Tuesday, October 07, 2008

Isu golongan Erdogan dalam PAS ini memang mengelirukan ramai ahli PAS.

Saya pun tidak pasti bagaimana istilah Erdogan itu boleh muncul.

Tetapi apabila melihat isu sebegini timbul, saya hanya meyakini satu perkara sahaja.

Golongan yang ikhlas dalam PAS akan terus kekal bersama PAS.

Manakala mereka yang mencari kepentingan lain dalam PAS akan hilang.

Baik dari golongan Erdogan atau pun tidak.

Tunggu dan lihat sahaja.

Read more...

Perebutan Jawatan Timbalan Presiden UMNO

Monday, October 06, 2008

Saya berpendapat sekiranya berlaku pemilihan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO, maka UMNO telah menunjukkan kesediaan dari pihak mereka untuk berubah.

Walaupun Pak Lah belum rasmi mengumumkan apa-apa keputusan sehingga post ini ditulis, tetapi sudah ramai yang bersedia menjadi Timbalan Presiden UMNO. Zahid, Ali Rustam, Nur Jazlan dan barangkali Muhyiddin.

Dalam bahasa lain ia bermaksud, "Pak Lah, bersaralah"

Dalam bahasa lain juga ia bermaksud, "Muhyiddin, go to the top and fight against Najib."

Adakah pemilihan UMNO kali ini akan berlaku sehingga ke jawatan Presiden?

Ia adalah satu perkembangan yang menarik untuk diperhatikan.

Dan sekiranya berlaku, mungkin UMNO boleh jadi popular kembali kerana mereka menunjukkan UMNO sudah ingin berubah.

Sama ada Najib, Muhyiddin atau Pak Lah bertanding sesama sendiri untuk Presiden, siapa yang bakal menang nanti tentulah calon yang benar-benar kuat dan didokong oleh ahli UMNO. Tidak lagi seperti sebelum ini.

Ironinya, PAS pula kelihatan mula menjadi seperti UMNO.

Read more...

Uhud atau Fathu Makkah?

Tuesday, September 23, 2008

Saya bukan penyokong UMNO dan seterusnya BN.

Dan saya penyokong PAS dan seterusnya Pakatan Rakyat.

Tapi saya bukan menyokong PAS dan tidak menyokong UMNO tanpa sebab. Saya tidak menyokong membuta tuli.

Selepas melihat senario politik semasa, saya berpendapat wajar bagi PAS dan Pakatan Rakyat terus memimpin 5 negeri, buktikan kemampuan terlebih dahulu dan di peringkat pusat pula, jadilah pembangkang yang baik.

Tunggu sahaja 2012.

Dan kali ini betul-betul calonkan mereka yang layak memimpin.

Biarkan pembangkang di 5 negeri dengan perangai mereka, tetapi ahli Parlimen Pakatan Rakyat kena ada pendekatan yang lebih baik.

Sekiranya terjadi perubahan kerajaan seperti yang dipolemikkan oleh Anwar Ibrahim, saya rasa kerajaan baru ini perlu mengubah beberapa perkara yang perlu seperti membersihkan senarai pengundi dan perlu mengumumkan pilihanraya yang baru dalam tempoh 1 tahun.

Walaupun kerajaan Pak Lah kali ini lemah, kerajaan BN ini masih didokong oleh majoriti rakyat.

Dan kerajaan yang baik perlu mendapat mandat rakyat, dan dalam hal ini, Pakatan Rakyat belum disokong oleh majoriti rakyat.

Ya. Pandangan ini barangkali tidak bersifat taktikal dan strategik.

Tetapi itulah pandangan saya.

Saya rasa ahli-ahli PAS yang melalui proses tarbiyah akan faham, kemenangan itu akan sampai bila PAS sudah bersedia.

Bersedia untuk menang ini bermaksud bekerja untuk menang. Bukan duduk dan berdoa sahaja. Itu bukan caranya.

Dalam keadaan sekarang, saya melihat kemenangan PAS dan Pakatan Rakyat di 5 negeri ini sebagai ujian.

Maka bagi lah lulus ujian tersebut dahulu.

Kemudian, bersedialah pula dengan ujian yang lebih besar. Iaitu memimpin kerajaan Persekutuan pula.

Kalau ujian pertama belum lulus, jangan minta ujian yang lebih besar. Takut-takut tak mampu dan tak larat nak menghadapinya.

Saya takut apa yang berlaku selepas PRU yang lepas adalah baru satu kemenangan kecil sahaja. Tetapi ada pihak yang tamak dalam Pakatan Rakyat yang berebut ghanimah (harta rampasan perang).

Macam yang berlaku dalam Perang Uhud. Leka dengan ghanimah, lupa menjaga Bukit Uhud.

Ghanimah di Selangor, Perak dan Pulau Pinang memang mewah. Siapa yang tak terliur.

Sebab itu saya sokong PAS. Sebab PAS dah ajar saya untuk ikut sirah Nabawiyyah. Dalam sirah Nabawiyyah ada diceritakan kisah-kisah perang Nabi Muhammad saw.

Strategi perang Nabi saw adalah lebih power dari Sun Tzu.

Dan sudah tentu lagi hebat dari strategi Anwar Ibrahim.

Kalau Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat sedang ghairah mengutip ghanimah, maka saya rasa mereka dalam jalan yang salah.

Tetapi kalau Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat sedang berstrategi seperti pembukaan Kota Mekah, maka itu tidak mengapa.

Kalau kelihatan ghanimah menjadi sasaran utama, maka PAS perlu menasihati Anwar Ibrahim dan rakan Pakatan Rakyat untuk mengukuhkan pertahanan di Bukit Uhud dahulu.

Sekiranya mereka enggan, adalah wajar PAS membuat muktamar khas semula unuk menilai kedudukan mereka dalam Pakatan Rakyat.

Apakah ghanimah yang dikejarkan?

Saya tidak tahu.

Tetapi pimpinan PAS lebih tahu.

Read more...

Pak Lah Letak Jawatan ...

Wednesday, September 17, 2008

... sebagai Menteri Kewangan.

Najib pula akan menjadi Menteri Kewangan Malaysia yang baru.

Dalam penafian Pak Lah, tak da apa tak da apa, akhirnya Pak Lah beri juga gula-gula paling manis untuk Najib untuk memastikan jawatan PM dan Presiden UMNO tidak dirampas seterusnya menyebabkan Pak Lah jatuh terguling.

Adakah hal ini dalam perkiraan Anwar Ibrahim?

Read more...

Kalau Peralihan Kuasa Tak Jadi

Sekiranya peralihan kuasa kerajaan tidak menjadi, ada 2 kesan besar.

1 kesan baik. 1 kesan buruk.

Kesan buruk

Pakatan Rakyat kemungkinan besar akan hilang kepercayaan rakyat Malaysia.

Kesan baik

Pakatan Rakyat akan kehilangan penyokong dan ahli yang tamak dan pentingkan diri sendiri, dan akan terus diperkasakan dengan penyokong dan ahli yang ikhlas.

Read more...

Pakatan Rakyat Bakal Bentuk Kerajaan Persekutuan

Tuesday, September 16, 2008

Saya mengikuti sidang media Anwar Ibrahim mengenai penawanan Putrajaya dari pihak Barisan Nasional oleh pihak Pakatan Rakyat.

Anwar Ibrahim mengumumkan jumlah ahli Parlimen yang diperlukan untuk membentuk kerajaan baru telah cukup. Tetapi untuk mengelakkan ahli-ahli Parlimen ini ditahan ISA dan tindakan lain, maka Anwar Ibrahim tidak mendedahkan nama-nama mereka.

Anwar Ibrahim akan berjumpa dengan Abdullah Ahmad Badawi untuk memberitahu Pakatan Rakyat akan mengambil alih, dan akan berbincang untuk membolehkan Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya secara aman.

Kemudian, Anwar Ibrahim akan menghadap Yang DiPertuan Agong.

Apabila YDPA memberikan perkenan, Pak Lah setuju untuk turun secara baik, maka Pakatan Rakyat akan mengambil alih Putrajaya.

Itulah secara ringkasnya perjalanan politik Malaysia yang dirancang setakat ini.

Pakatan Rakyat akan mengambil alih kerajaan Persekutuan mengikut lunas undang-undang Malaysia.

Penjelasan Lanjut

Mengikut Perlembagaan Persekutuan, Perdana Menteri mestilah seorang ahli Parlimen yang mempunyai kepercayaan majoriti dari Dewan Rakyat.

Menurut undang-undang, ahli Parlimen adalah sebahagian dari kerajaan Malaysia. Mereka adalah penggubal undang-undang.

Manakala, Perdana Menteri dan Kabinet pula dikenali sebagai ahli eksekutif. Mereka ini boleh dilantik dari kalangan ahli Parlimen mahu pun bukan.

Apa yang sedang berlaku hari ini adalah, ahli eksekutif yang sedia ada ini akan hilang kuasa apabila barisan ahli Parlimen sudah tidak percaya lagi secara majoriti terhadap kepimpinan Pak Lah selaku Perdana Menteri.

Tidak ada masalah untuk seorang ahli Parlimen BN untuk menyokong Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, dari sudut undang-undang. Ia bukan satu tindakan membelakangkan undang-undang.

Kalau dari sudut whip, itu bergantung.

Kuasa whip ini bukan undang-undang Malaysia. Ia cuma undang-undang parti.

Justeru, kalau Anwar Ibrahim sudah cukup sokongan dari majoriti ahli Parlimen, maka secara automatiknya Pak Lah bukan lagi seorang Perdana Menteri.

Undang-undang membolehkan ia berlaku.

Cuma ia tidak pernah berlaku kerana Perdana Menteri Malaysia secara konvensyen / tradisinya dilantik dari kalangan UMNO khususnya Presiden UMNO.

Cuma kali ini ia bakal menjadi sesuatu yang diluar kebiasaan. Tetapi ia masih legal dan sah.

Apabila Pak Lah tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka dia perlu turun. Dan ahli Parlimen lain yang mendapat kepercayaan majoriti perlu menggantikan Pak Lah. Dan dalam kes ini, Anwar Ibrahim.

Maka Anwar Ibrahim perlu pula mengadap Yang DiPertuan Agong untuk memaklumkan perkembangan ini. Sekiranya YDPA berpuas hati dengan apa yang dilaporkan, maka YDPA akan menyuruh Pak Lah turun dan Anwar Ibrahim menjadi PM.

Pak Lah tidak boleh buat apa sangat dah sekiranya hal ini berlaku, selain dari meletakkan jawatan.

Pilihan lain adalah membuat pilihanraya baru dan juga tindakan mengumumkan darurat.

Apa yang bakal Pak Lah buat?

Entah. Tunggu dan lihat.

Dia asyik dok kata tak ada apa-apa. Tak ada apa-apa.

Dan dibuatnya YDPA tak perkenan Anwar tapi orang lain ? Ha Ha ha ... Jadi Perak, Perlis dan Ganu la jawabnya.

Read more...

Zaid Ibrahim Letak Jawatan

Zaid Ibrahim tidak setuju penggunaan ISA.

Syed Hamid Albar kata ini keputusan kerajaan. Sebagai Menteri, Zaid Ibrahim perlu patuh.

Zaid Ibrahim tidak mahu patuh. Lalu dia letak jawatan.

Pak Lah tolak perletakan jawatab Zaid Ibrahim. Dia kata, "Zaid, kamu tidur bercutilah dulu dan pikir masak-masak ye."

Tindakan Syed Hamid Albar menyuruh Zaid Ibrahim patuh keputusan guna ISA adalah betul.

Tindakan Zaid Ibrahim letak jawatan juga adalah betul.

Kerana dalam Eksekutif perlu menunjukkan collective kepada umum. Kalau ahli Eksekutif tidak boleh ikut keputusan dan patuh dengan mana-mana keputusan ahli Eksekutif lain, maka dia wajar letak jawatan.

Cara lain tidak berpuas hati, bergaduh dalam kabinet. Lepas keputusan dicapai, kena patuh kembali. Kalau ada tak puas hati, dia yang kena letak jawatan.

Tetapi Pak Lah tak mahu Zaid Ibrahim letak jawatan. Oklah, Pak Lah ada prerogative power. Dia yang lantik.

Tapi rasanya Pak Lah tidak mahu tindakan Zaid Ibrahim ini jadi precedent. Habis semua letak jawatan. Mana Pak Lah nak letak muka?

Muhyiddin dah kata, Pak Lah perlu letak jawatan lebih cepat. Najib pun sambut, biar bahagian tentukan plan peralihan kuasa. Ali Rustam pun cakap macam Najib.

Pak Lah gelabah. Khairy sudah tentu. Dan dia perlukan orang macam Zaid Ibrahim.

Lebih-lebih lagi bila Zaid Ibrahim dah suruh Muhyiddin patuh kepada pelan peralihan kuasa.

Justeru, kalau Zaid Ibrahim tiada, Pak Lah dah hilang orang kanannya.

Read more...

916

Saturday, September 13, 2008

Countdown to Sept 16. 916.

Dihangatkan dengan penahanan ISA 916 terhadap...

1. King Pete, Malaysia-Today, 1.10 petang, 912
2. Tan Hoon Cheng, wartawan Sin Chew Daily, 8.30 malam, 912
3. Teresa Kok, MP Seputeh, 11.20 mlm, 912.
4. ?
5. ?
6. ?

Read more...

Pakatan Rakyat juga perlu wujud kod etika

Wednesday, September 10, 2008


Bila lagi Pakatan Rakyat akan ingin wujudkan satu kod etika untuk semua ahli DUN dan Parlimen mereka?

Zulkfili Nordin telah diberikan show cause letter oleh PKR.

Nasib Ahmad Ismail pula akan dibincangkan oleh Majlis Tertinggi UMNO.

Takkan warisan budaya 700 tahun orang Melayu dibiarkan sahaja dipijak-pijak oleh ahli-ahli Parlimen DAP seperti Teresa Kok?

Jangan atas kertas sahaja sebut pertahan Perlembagaan Persekutuan tapi tindakan tiada.

Untuk orang rasis dan cauvinis, tempoh hari saya undi Cikgu Lee - PKR untuk Dun Kajang. Jangan fikir saya ini anti orang Cina. Saya anti orang tak faham budaya Melayu macam Teresa Kok ini.

B.O.D.O.H.

Read more...

PR Mempertahankan Perlembagaan

Tuesday, September 09, 2008

Orang Melayu tidak perlu gusar dengan 16 September ...

***

8 September 2008

Pakatan Rakyat Menjunjung Prinsip Perlembagaan Persekutuan

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang bersidang pada hari ini, 8 September 2008 dengan ini menegaskan penolakan kami terhadap usaha-usaha menyemarakkan politik perkauman yang sedang dilakukan oleh UMNO akhir-akhir ini. Kami amat bimbang isu ini sekarang digunakan untuk mengelabui pandangan rakyat yang sebenarnya merupakan usaha terdesak untuk menyelamatkan kepentingan segelintir golongan elit politik dan kroni mereka.

Kami sekali lagi mengulangi pendirian menjunjung prinsip-prinsip dasar yang termaktub di bawah Perlembagaan Persekutuan. Ini termasuk soal-soal dasar seperti kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan dan menjamin kebebasan mengamalkan agama-agama lain, kedaulatan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan mempertahankan hak bahasa ibunda, kedudukan dan kedaulatan Institusi Raja-Raja Melayu serta kedudukan hak-hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera serta hak-hak semua kaum yang telah dijamin oleh Perlembagaan.

Berdasarkan prinsip-prinsip Perlembagaan ini kami menolak sekeras-kerasnya pendekatan politik perkauman sempit yang menjadi dasar UMNO-BN. Pendekatan inilah yang sengaja digunakan untuk memecahbelahkan perpaduan dan keharmonian masyarakat majmuk negara ini.

Sehubungan ini kami membantah ucapan yang dibuat oleh Dato Ahmad Ismail yang disokong oleh semua pemimpin UMNO Pulau Pinang. Isi ucapan itu mencerminkan dasar perkauman UMNO yang sebenarnya bertujuan hanya untuk mempertahankan kepentingan segelintir golongan orang kaya Melayu serta suku sakat mereka yang menggunakan kuasa politik untuk mengambil kesempatan mengaut kekayaan negara dengan berselindung di sebalik membela kepentingan Bumiputera dan orang Melayu.

Sekian, terima kasih.

YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat

YB Dato’ Husam Musa
Naib Presiden PAS

YB Lim Kit Siang
Ketua Ahli Parlimen DAP

Read more...

Menjelang 16 September

Monday, September 08, 2008

Menjelang 16 September ini, kelihatan ada kelompok orang Melayu yang berasa gusar. Gusar kehilangan kuasa Melayu. Walaupun Anwar menjadi PM, belum tentu barisan kabinetnya sepakat bersetuju mengenai isu-isu Melayu dan Islam.

Kegusaran mereka bertambah apabila PAS dilihat dianaktirikan dalam Pakatan Rakyat. Justeru, mereka semakin risau 2nd man Anwar nanti bukan orang Melayu juga atau bukan juga pemimpin PAS.

DAP pada kaca mata mereka memang anti-Melayu.

Ditambah pula dengan kenyataan terbaru dari GERAKAN.

Dan kini keadaan itu ditambah dengan personaliti calon Presiden MCA, Ong Tee Keat yang terkenal dengan racism dan cauvinis Cina nya.

Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak pula majoritinya bukanlah Melayu.

Itu pandangan mereka.

Pada pendapat saya, mana-mana pihak yang cuba underestimate orang Melayu dan cuba membelakangkan kuasa orang Melayu menjelang 16 September nanti adalah pihak yang akan menerima kesan paling buruk.

Ada 5 faktor kenapa orang Melayu masih ada trump card untuk menangani persoalan ini.

1. Undang-undang

Malaysia masih ada undang-undang yang menjaga hak-hak keistimewaan orang Melayu. Pakatan Rakyat perlu 2/3 majoriti untuk mengubah peruntukan tertentu dalam Perlembagaan Persekutuan.

2. PAS sebagai bargaining power

PAS mempunyai pengalaman menghadapi keadaan ini. Iaitu pada 1969.

Dan sokongan PAS terhadap mana-mana pihak pada 16 September nanti akan lebih menentukan arah tuju negara kelak.

PAS memenangi jumlah DUN paling banyak di kalangan parti Pakatan Rakyat, 83 kerusi. Manakala Parlimen bukan paling banyak, iaitu cuma 23 kerusi, tetapi ia masih memberikan impak.

PAS juga tidak begitu beriya-iya menyebut mengenai 16 September.

PAS sudah jelas memberikan mesej pada muktamarnya mengenai pegangannya terhadap prinsip Islam.

Barangsiapa yang memahami Perlembagaan Persekutuan sudah tentulah maklum, Melayu itu sinonim dengan Islam.

Apabila PAS menjaga Islam, Melayu juga akan terjaga.

3. UMNO masih mempunyai banyak kerusi di Parlimen dan DUN

UMNO mungkin sudah cedera, tetapi UMNO belum mati. Yang sebenarnya tenat adalah komponen BN yang lain, khususnya MCA, Gerakan dan MIC.

UMNO mungkin menghadapi denial syndrom. Tidak kurang juga MCA, Gerakan, dan MIC yang mahu menyalahkan UMNO sahaja.

2x5.

Masing-masing sedang memainkan bunyi perkauman untuk memenangi kaum masing-masing.

4. YDPA

Sesungguhnya keunikan imbangan kuasa di Malaysia, selain Eksekutif, Parlimen dan Kehakiman, adalah wujudnya Majlis Raja-Raja dan Yang DiPertuan Agong.

Lihat apa yang berlaku di Selangor dan Perak tempoh hari. Apabila pembentukan kerajaan campuran berlaku, suara Sultan / Raja mempunyai kuasa penentu.

Kalau Lim Kit Siang, Ong Tee Keat, Koh Tsu Koon cuba menderhaka, orang Melayu secara automatik akan bertindak balas kerana Raja dan orang Melayu adalah ibarat irama dan lagu.

5. Anwar

Anwar itu sendiri bukan seorang yang bodoh untuk mengikut buta-buta cakap orang lain. Dia dilatih dalam usrah. Prinsip perjuangan Melayunya juga kukuh. Itu lah yang mewarnai perjuangan Anwar selama ini.

Adakah Anwar sudah berubah demi mahu jadi PM?

Saya berpendapat, dengan apa yang telah beliau lalul selama ini, tidak. Hanya orang yang berprinsip kental sahaja yang boleh kekal setelah melalui pelbagai ujian dan cabaran segetirnya.

Tengku Razaleigh juga masih mahu jadi PM, tetapi prinsipnya tidak sekental Anwar. Sebab itu Ku Li turun naik.

Penutup

Lagi pun kita tidak tahu apa sebenarnya matlamat Anwar dengan mewar-warkan 16 September sebagai tarikh ke Putrajaya.

Saya tidak fikir matlamat utamanya adalah seperti yang ramai orang fikirkan.

Lihat sahaja psy-war isu kerusi Kulim dan kerusi Bandar Tun Razak sebelum beliau akhirnya bertanding di Permatang Pauh.

Mungkin Anwar sendiri memang mahu emergency declaration diumumkan dan seterusnya fresh election diadakan?

Ini politik. The art of impossible.

Read more...

Tak, Tiada yang Melompat Parti

Friday, September 05, 2008

16 September semakin hampir.

Tiba-tiba ahli Parlimen BN ada trip ke luar negara dari 7 September hingga 19 September.

Pengerusi BNBBC kata, "Supaya ahli Parlimen BN boleh berdebat dengan baik dalam perbahasan belanjawan nanti."

Ketua Whip BN pun kata yang dia luluskan trip itu sebab cadangan BNBBC itu constructive.

"Dah tua pun bodoh" (Dialog Madu 3)

Read more...

Keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh

Wednesday, August 27, 2008

UMNO dan BN memang tahu mereka akan kalah dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh yang lepas.

Dan fokus mereka sebenarnya adalah lebih untuk mengurangkan majoriti yang bakal Anwar dapat.

Umpamanya, pasukan bola sepak Malaysia sudah tahu akan kalah apabila melawan Chelsea tempoh hari.

Cuma persoalannya, berapa banyak gol yang akan kena.

Dan kali ini Anwar menang dengan majoriti lebih besar. Dia mendapat 31,195 undi.

Arif Shah pula 15,524 dan calon er.. Akim mendapat 92 undi.

Majoriti undi meningkat dari 13,398 menjadi 15,671. Tambahan 2273 undi. Tambahan 16 peratus.

Undi kepada UMNO/BN pula menurun dari 15,524 daripada 16,950. Pengurangan 1426 undi. Pengurangan 9 peratus.

Ini bermaksud UMNO/BN kalah besar. Kalah itu sudah pasti, majoriti Anwar bertambah dan undi kepada mereka pula makin berkurangan. Duit sudah ditabur. Janji... Hmm.. UMNO... lu pikirlah sendiri.

Ini menunjukkan taktik UMNO/BN membawa isu liwat, sumpah laknat Saiful Bukhari, tarikh mengundi hari bekerja, sumpah Altantuya, menurunkan harga minyak 15 sen, tidak membawa kesan, malah barangkali memakan diri.

Saiful bersumpah laknat, akhirnya Ramlang Porigi tampil memberikan cerita di balik tabir.

SPR umum waktu mengundi waktu hari bekerja dan kerajaan negeri Pulau Pinang umumkan cuti.

Dan pengundi Permatang Pauh telah memberikan jawapan. Ya. Mereka mahu Anwar ke Parlimen.

Selepas ini kita akan melihat gelagat Speaker Dewan Rakyat, sama ada mahu membenarkan Anwar segera mengangkat sumpah sebelum Bajet 2009 dibentangkan atau tidak.

Kalau Arif Shah yang menang, agaknya kalau boleh lepas SPR umumkan kemenangan, Parlimen dah buka.

Kini, rakyat Malaysia tertunggu-tunggu gerak politik Anwar seterusnya.

Anwar diluar Parlimen pun telah berjaya turunkan harga minyak sebanyak 15 sen, apa agaknya akan berlaku kalau beliau sudah berada dalam Parlimen?

Dan yang paling utama, 16 September 2008.

Adakah sejarah baru Malaysia akan tercipta?

Read more...

Gila Sumpah

Sunday, August 24, 2008

Kita kena faham, undang-undang ini ada undang-undang substantif dan undang-undang prosedur.

Dalam Islam, orang mencuri kena potong tangan. Tetapi bukan semua orang boleh potong tangan si pencuri tersebut. Hanya mahkamah yang boleh mengarahkan agar hukuman potong tangan tersebut dijalankan.

Substantif nya, potong tangan. Secara prosedur, mahkamah yang kena dengar kes tersebut dan mengarahkan hukuman hadd dijalankan sekiranya kes tersebut berjaya dibuktikan without any doubt.

Baru lah negara yang menjalankan undang-undang itu dilihat sebagai sebuah negara yang bersistem dan tersusun.

Madani. Hadharah. Hadhari. Ikutlah aliran politik mana yang anda suka. Yang penting perlu difahami, undang-undang Islam ini lengkap dengan prosedurnya sekali.

Bukan main hantam.

Bukan main cadang-cadang dan suruh-suruh sumpah.

Gila apa main-main sumpah.

Perdana Menteri bagi cadangan pun, Ketua Hakim tak perlu ikut pandangan tersebut. Perlu ada protokol. Perlu ada prosedur. Perlu ada pengasingan kuasa. Perlu ada cara tertentu.

Mufti bagi cadangan sumpah pun, bukan boleh terus-terus ikut. Sebab kita sudah ada mahkamah Syariah. Hakim mahkamah Syariah yang perlu keluarkan arahan. Kalau mufti ingin mencelah pun dalam sesuatu kes, beri pandangan yang dirasakan lebih sahih, maka ikutlah prosedur.

Baru nampak Islam itu agama yang teratur. Tidak cacamarba.

Mula-mula negara gempar, Saiful kata Anwar liwat dia. Sama ada suka-suka atau paksa rela, entahlah.

Lepas tu ada yang menyarankan, bersumpah mubahalah lah.

Lalu Saiful menyambut saranan tersebut diluar mahkamah. Dan Saiful pun bersumpah dengan lafaz ...

"Wallahi Wabillahi Watallahi ….Saya, Mohd Saiful Bukhari Azlan bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Dato Seri Anwar Ibrahim pada 26-6-08 iaitu pada tarikh tersebut Dato Seri Anwar IBrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam lubang dubur saya. Jika saya berdusta atas pengakuan ini maka saya berdusta terhadap Allah dan saya sanggup menerima azab, laknat dan kutukan daripada Allah hingga ke kiamat"

Ingatkan sumpah ini sampai disini sahaja ... Kemudian Najib Razak pun bersumpah juga ...

"Wallahi, Wabillahi, Watallahi, saya bersumpah bahawa saya tidak tahu dan tiada hubungan dengan wanita Mongolia. Saya tidak tahu kalau orang lain mahu bersumpah atau tidak tapi saya tahu saya tidak melakukan apa-apa kesalahan. Ini diantara saya dengan Tuhan"

Sumpah menyumpah ini disambung pula oleh Tajol Rosli ...

"Saya tidak lakukan apa-apa mengenai tangkapan itu...dengan nama Allah. Wallahi...wabillahi...watallahi...saya tidak terbabit langsung dengan penangkapan kedua-dua Exco itu,"

Lepas ini, gamaknya semua bersumpah diluar mahkamah. Sumpah guna nama Allah sesedap oren.

Sebab itulah kalau mahu bernikah, kita perlu mencari jurunikah yang sah. Mengikut prosedur yang ditetapkan. Pendaftaran nikah mesti dibuat.

Malah, nak melafazkan cerai pun ada prosedurnya.

Bukan boleh nikah di mana-mana sahaja. Bukan boleh lafaz cerai ikut sedap.

Macam InsyaAllah nanti jadinya. Kalimah InsyAllah adalah lafaz mulia. Tetapi kini lafaz tersebut sudah jadi janji Melayu.

Adakah lafaz Wallahi, Watallahi, Walillahi kini akan menjadi mainan masyarakat?

Read more...

Hadis al-Ifk Moden

Tuesday, August 19, 2008

Jenayah fitnah itu lebih dahsyat kesannya kepada masyarakat daripada jenayah membunuh.

Jika tidak, masakan Rasulullah saw pun boleh terkesan dengan isu fitnah sebegini sehingga lah Allah swt menurunkan ayat 11-20 Surah AnNur.

Fitnah yang terkena terhadap Rasulullah saw ini adalah mengenai Sayyidatina Aisyah as yang dituduh membuat perkara kotor dengan seorang Sahabat, Shafwan ibnu Mu’aththal.

Peristiwa ini berlaku selepas peristiwa perang Bani Musthaliq pada bulan Syaaban tahun 5 Hijrah.

Akibat fitnah tersebut, Rasulullah saw menjadi sangat keliru sehinggalah Allah swt membersihkan diri Sayyidatina Aisyah dengan ayat tersebut.

Peristiwa ini dinamakan sebagai Hadith al-Ifk.

Perlakuan fitnah aksi liwat golongan Abdullah b Ubai moden di Permatang Pauh

Hari ini semua orang maklum Anwar Ibrahim dituduh meliwat Saiful Bukhari.

Tuduhan meliwat ini adalah tuduhan meliwat kali kedua.

Walaupun pertuduhan pertama, Anwar didapati tidak bersalah, tetapi dari sudut lain, tuduhan kedua ini adalah cukup perlu untuk menghalang Anwar dari terus aktif berpolitik.

Kaedah ini bertepatan dengan saranan Adolf Hilter yang berbunyi, "Make the lie big, make it simple, keep saying it, and eventually they will believe it."

Masakan teknik Adolf Hitler ini tidak berkesan? Jika teknik ini tidak terbukti berkesan, tidak mungkin Hitler boleh berkuasa begitu hebat pada satu masa dahulu.

Fitnah kali ini memang cukup simple.

Katakan sahaja, "Anwar meliwat Saiful."

Sama ada ia dilakukan secara suka sama suka, atau terpaksa, katakan sahaja, "Anwar meliwat Saiful."

Abdullah b Ubai moden dibelakang kes ini adalah amat bijaksana. Namun, siapakah Abdullah b Ubai yang merencana segala perancangan ini?

Tuduhan liwat kali ini dikeluarkan di saat Anwar sedang mengumumkan 16 September sebagai tarikh pertukaran kerajaan BN kepada kerajaan Pakatan Rakyat.

Ini disedapkan pula dengan cadangan Dr Asri agar kedua-duanya bersumpah mubahalah.

Lalu Saiful bersumpah dihadapan kamera, dan bukannya di hadapan hakim, sehari sebelum penamaan calon di Permatang Pauh,

Perisanya bertambah, apabila selepas bersumpah, Saiful memberi pula keterangannya di JAWI.

Undang-undang diterbalikkan. Prinsip undang-undang diketepikan. Hakim belum mengarahkan bersumpah, tetapi sumpah laknat telah dibuat. Setelah sumpah laknat dilakukan, barulah ingin memberikan keterangan kepada JAWI.

Prinsip undang-undang menyebut, orang yang menuduh perlu membawa bukti dan yang dituduh perlu menafikan bukti-bukti tersebut.

Sama ada tuduhan Saiful itu sahih, biarlah mahkamah yang menentukan.

Namun, sehingga setakat ini, Anwar masih belum bersalah. Kerana prinsip undang-undang juga menyebut, orang yang kena tuduh belum bersalah sehingga dibuktikan kesalahannya.

Maka selaku Muslim, saya perlu mengingatkan agar kita menolak fitnah ini. Sehinggalah pertuduhan ini dibuktikan di mahkamah.

Saya takut dengan situasi Hadis al-Ifk moden ini.

Benar, Anwar Ibrahim itu bukan maksum.

Mungkin anda ada berkata, "Janganlah disamakan Rasulullah saw dengan Anwar. Ini bukan macam Hadis al-Ifk. Ini Anwar lah. Manusia biasa."

Tetapi ayat-ayat Quran yang diturunkan adalah sebagai panduan kita semua. Selagi mana dunia ini wujud, selagi itu lah prinsip Quran dan Sunnah tetap relevan.

Ini bermaksud, peristiwa Hadis al-Ifk akan berlaku dari masa ke masa.

Saya berkewajipan mengingatkan fitnah ini wajar ditangkis, kerana apabila Saiful telah mengikut saranan Dr Asri, ramai yang telah percaya akan kebenaran sumpah laknat tersebut seterusnya membenarkan fitnah.

Maka takutlah kepada ayat Allah, Al-Anfal, 25, "Dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahawa Allah amat keras siksaan-Nya."

Serta hadis Nabi saw dari riwayat Muslim, "Zainab binti Jahsy R.A pernah bertanya Rasulullah S.A.W (yang bermaksud): Wahai Rasulullah S.A.W apakah kami akan binasa juga sedangkan ada di antara kami orang-orang yang masih berbuat baik (beramal soleh)? Rasulullah S.A.W menjawab: "Ya, apabila telah melata kejahatan"

Berdoalah agar sumpah laknat Saiful tidak terkena kepada masyarakat keseluruhannya

Dan peringatan dari Khalifah Umar Abdul Aziz, "Bahawa sesungguhnya Allah S.W.T tidak mengazab orang ramai dengan sebab perbuatan yang dilakukan oleh orang-orang perseorangan. Tetapi kalau maksiat dilakukan terang-terangan sedangkan mereka (orang ramai) tidak mengingatkan, maka keseluruhan kaum itu berhak mendapat siksa."

Saya takut, sebab itu saya mengingatkan anda.

Laknat Allah kelak tidak turun kepada Saiful seorang, dan Abdullah b Ubai dibelakangnya sahaja.

Read more...

Kisah Adik-Beradik

Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai. Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam-macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok, pasti ada jugak yang busuk.

Sebenarnya kehidupan adik-beradik ini mula goyah selepas bapa mereka dibunuh secara kejam di Turki. Kehidupan mereka mula bertelagah sesama sendiri. Bagi abang-abang yang kaya, mereka melupakan adik-adik mereka yang miskin. Bagi adik-adik yang mula belajar hidup berdikari, maka berusahalah mereka membantu adik-adik yang miskin itu semampunya sambil menempelak abang-abang mereka yang mula lupa diri.

Satu hari, semasa keluarga ini berpiknik, seorang adik perempuan mereka telah diculik dan telah dicabul dengan kejam. Perlakuan ini berlaku di depan khemah abang-abang yang kaya ini. Pencabulan si adik itu dilakukan oleh sekumpulan pendatang haram yang suka membuat kacau kehidupan orang lain. Adik-adik yang lemah ini hanya mampu memandang dengan kesayuan. Tetapi si abang-abang hanya melihat dengan keseronokan adik perempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan khemah mereka sendiri.

Tidak lama selepas itu pula, salah seorang adik lelaki mereka pula telah lemas dihanyut ombak. Salah seorang daripada mereka cuba menyelamatkan si adik yang lemas itu tetapi dihalang oleh abang atas alasan, marilah bawak berbincang dahulu. Jangan terburu-buru, bahaya.

Akhirnya, di saat adik perempuan mereka diratah dengan penuh nafsu oleh sekumpulan pendatang haram itu, dan adik lelaki pula hampir kelemasan di tengah lautan, mereka telah duduk berbincang sambil makan makanan yang mewah-mewah dan minuman yang lazat-lazat.

Tajuk persidangan kita hari ini adalah, "Cara-cara menyelamatkan adik perempuan yang dirogol dan adik lelaki yang kelemasan." Itulah kata si abang sulung selaku pengerusi majlis.

Adik-adik yang lebih muda dengan bersemangat hendak terus bergocoh dengan pendatang-pendatang haram tersebut, dan juga tanpa menghiraukan keselamatan, ingin sahaja terus menyelamatkan adik lelaki mereka yang semakin kelemasan itu. Tetapi dengan tenang si abang-abang berkata,"Inilah orang muda, suka sangat ikut perasaan. Cuba sikit hormat orang tua. Kita ambik jalan yang lebih berdiplomasi."

Akhirnya, si abang berjumpa dengan ketua pendatang haram tersebut.

"Ini resolusi kami. Jangan rogol adik kami lagi. Kalau nak sangat tubuh adik kami pun, cuba hentikan rogol tu dulu. Kita buat gencatan nafsu."

Maka mereka pun berbincang. Sambil berbincang itu, pencabulan terhadap adik perempuan itu masih berjalan sambil ditonton oleh adik-beradik yang lain.

Tentang si adik lelaki yang kelemasan, seorang dari mereka cuba mendapatkan bot penyelamat, tapi dihalang oleh abang yang lain.

"Hoi monyet...senyaplah... pengkhianat!" Getus hati si adik yang tidak puas hati kerana bot penyelamat yang ada telah dibocorkan oleh abang-abang mereka.

Akhirnya adik-adik berdarah muda telah diketepikan. Bagi si abang, adik berdarah muda merosakkan keadaan sahaja. Adik-adik muda ada yang dikenakan akta Ikut Suka Aku, dikhatankan buat kali kedua, dirosakkan khemahnya dan pelbagai lagi. Manakala, adik-adik perempuan muda pula ditakut-takutkan akan hilang kehormatannya.

Keadaan semakin genting. Adik-beradik tadi melakukan mesyuarat kununnya tergempar pula. Kali ni mereka agak sepakat.

"Kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pendatang haram mencabul adik perempuan kami."

"Selamatkan adik kami yang kelemasan."

Tetapi mereka hanya memasang banner di sepanjang pantai tersebut. Dengan harapan, ada orang yang akan membantu mereka. Adik perempuan mereka semakin terus dicabul. Pakaian adik perempuan mereka sudah tidak ada lagi di tubuh. Adik-beradik tadi hanya terus menonton drama cabul mencabul itu dari dekat selepas bermesyuarat yang kununnya tergempar itu.

Adik lelaki mereka pula sekiranya tadi tangannya kelihatan, kini seolah-olah sudah hampir mati. Hanya menunggu malaikat maut datang mengambil nyawa. Lalu, diangkatlah lagi banner "Selamatkanlah adik kami yang kelemasan" setinggi-tingginya dengan harapan ada orang lain yang membantu.

Bila melihat banner itu tidak berkesan. Mereka bermesyuarat lagi. Dan mereka mengeluarkan banner yang baru. Yang lebih cantik dan mahal. Adik perempuan terus dinodai. Adik lelaki sudah semakin hanyut di tengah lautan... adik-beradik lain pula terus bermesyuarat dan mesyuarat untuk menghasilkan banner dengan wording yang lebih menarik....

Itulah kisah keluarga besar di satu tempat yang dirahsiakan namanya.

catatan pakdi...
+ adik perempuan itu bernama Palestin.
+ adik lelaki itu bernama Iraq
+ abang-abang itu negara Arab yang kaya raya
+ adik-adik yang senyap itu negara umat Islam yang membangun / mundur.
+ adik-adik yang berdarah muda itu gerakan-gerakan Islam
+ mesyuarat itu pula ada mesyuarat OIC
+ bapa yang mati adalah khalifah

Wallahu'alam.

[Nota: Post ini adalah post yang mempopularkan nama Pakdi dalam dunia blog. Pernah diplagiat dan diterbitkan dalam majalah yang terkenal. Pertama kali diterbitkan untuk tatapan semua pada hari Jumaat, 7 Mac 2003.]

Read more...

Sekumpulan Penyokong PKR Pukul Wartawan

Monday, August 18, 2008

Semua orang tahu, sewaktu penamaan calon, pusat pengiraan undi, dan pengumuman kemenangan calon dalam pilihanraya, kalau tidak beribu, sudah pasti beratus polis berpakaian seragam dan preman akan berada di situ.

Jadi, bukan senang nak buat kecoh. Apatah lagi kalau mahu guna kekerasan.

Tapi di Permatang Pauh Sabtu lepas, dikhabarkan ada wartawan yang dibelasah oleh sekumpulan penyokong PKR.

Sekumpulan itu maksudnya ramai. Bukan hanya seorang dua yang terlibat.

Hebat sungguh sekumpulan penyokong PKR ini, walaupun dengan kehadiran beribu-ribu polis di kawasan penamaan calon, sekumpulan penyokong PKR ini masih sempat membelasah wartawan.

Sama ada polis tidak tahu, atau gagal mengesan kejadian itu berlaku. Itu saya tidak pasti.

Apa yang pasti, beribu-ribu polis berpakaian seragam dan preman ada disitu dan sekumpulan penyokong PKR ini berjaya dengan cemerlang, gemilang dan terbilang untuk membelasah wartawan.

Anwar Ibrahim tentu bangga ada sekumpulan penyokong PKR ini. Sudah tentu kehadiran sekumpulan penyokong PKR ini amat diperlukan sekiranya Anwar Ibrahim ingin ditahan oleh pihak polis dalam salah laku kes liwat jika perlu kelak.

Bukan mudah untuk mempunyai sekumpulan penyokong PKR yang boleh membelasah wartawan beramai-ramai dengan kehadiran ribuan polis dan anggota keselamatan di sekitar.

Sekumpulan penyokong PKR ini bukan calang-calang orang. Ribuan polis yang ada disekitar pun mereka tidak takut. Malah berjaya melakukannya tanpa seorang daripada mereka pun berjaya ditangkap oleh polis.

Yang berjaya ditangkap hanyalah gambar-gambar mereka dengan aksi memukul.

Sekumpulan penyokong PKR ini dikatakan memukul wartawan tersebut kerana sedang mengambil gambar mereka. Mereka berang, marah lalu jom ramai-ramai kita pukul.

Tetapi sekumpulan penyokong PKR ini tidak pula berang dan marah kepada orang yang berjaya mengambil gambar mereka yang sedang memukul wartawan tersebut. Tidak ada tanda-tanda pun orang yang mengambil gambar mereka sedang membelasah itu tadi cuba menghalang perbuatan ganas mereka itu dirakam.

Gambar-gambar nya sungguh jelas sehingga boleh ditunjukkan di akhbar-akhbar, berita TV malah Pak Lah dan pemimpin UMNO lain pun boleh komen.

Kalau berang sangat dengan wartawan yang mengambil gambar mereka, kenapa dibiarkan orang yang mengambil gambar mereka beraksi ganas dibiarkan sihat walafiat? Diskriminasi?

Teringat pula kes bakar bendera di Batu Burok, Terengganu. Ada saja orang yang sempat mengambil gambar si pembakar bendera tersebut, dan pembakar bendera tersebut tidak pula berang aksi ganasnya dirakam dalam lensa kamera.

Kalau sudah dapat gambar dengan jelas begitu, sudah tentu polis akan ambil keterangan dulu dari orang yang berjaya menangkap gambar-gambar itu tadi.

Ikut logik akal, tiada siapa berani nak belasah orang lain secara terang-terang apabila ada ribuan polis di sekitar.

Pencuri mana yang bodoh sangat mencuri barang orang lain semasa diperhatikan polis?

Tetapi sekumpulan penyokong PKR ini sungguh berani. Sampai dia boleh agak kalau polis tahu pun, polis tidak akan berusaha menangkap dan memberkas mereka.

Susah sangat agaknya nak suruh FRU datang membelasah dan menangkap sekumpulan penyokong PKR yang buat kacau ini.

Atau buta sungguh polis-polis yang bertugas di Permatang Pauh tempoh hari. ]

Tak mungkin polis pengecut. Buat apa jadi polis kalau pengecut.

Musa Hassan perlu siasat hal ini. Bagaimana ribuan polis boleh gagal mengesan kejadian ini berlaku on the spot dan terus mengambil tindakan yang wajar?

Kalau Ahmad pukul Abu, mungkin susah nak kesan.

Tapi kalau Ahmad, Abu dan 15 orang kawan-kawan lain memukul dan membelasah, takkanlah seorang polis dari ribuan yang ada pun tidak boleh perasan?

Rakyat Malaysia dalam bahaya kalau itu halnya.

Baca: Eh, Itu SB. Ini SB. La, diorang menyamar jadi media ...

Read more...

Sumpah Saiful

Saturday, August 16, 2008

Semasa Anwar Ibrahim dibacakan pertuduhan di mahkamah tempoh hari, Anwar dituduh dibawah Seksyen 377B, Kanun Keseksaan atau lebih dikenali sebagai Penal Code.

S. 377B ini maksudnya Saiful dan Anwar keduanya berseronok-seronok dan bersukaria semasa perbuatan itu dilakukan dan kedua-duanya mesti dihukum mengikut undang-undang.

Tetapi disebabkan Saiful mengadu dahulu, maka hanya Anwar sahaja yang didakwa dibawah pertuduhan S 377B, walaupun dua-duanya suka dan rela.

Menteri kata itulah sebabnya Saiful tidak didakwa bersama Anwar.


Maka untuk membuktikan dirinnya betul, peristiwa berseronok-seronok ini memang berlaku,maka Saiful pun bersumpah di Masjid Wilayah semalam.

Wallahi Wabillahi Wattallahi. Itu sumpah Saiful.

Ikut cakap ulama katanya. Sebab itu Saiful bersumpah dengan nama Allah, di masjid, dengan Al-Quran.

Akhirnya Saiful mahu juga ikut cakap orang bijak pandai agama.

Tidak tahu pula sama ada Saiful tahu kesan baik dan buruk sumpah itu atau tidak dan dia betul-betul merujuk ulama mengenai hal ini.

Tapi masa berseronok-seronok dahulu, dia tak mahu ikut pula cakap orang bijak pandai agama agar menjauhi zina. Zina pun dilarang, liwat apatah lagi.

Sama ada dia jahil atau dia terlupa, itu Saiful sahaja yang tahu.

Mungkin dia terlupa.

Tapi kenapa dia tidak berjumpa dengan mana-mana ulama terlebih dahulu, tetapi memilih untuk berjumpa Najib Razak terlebih dahulu untuk mengadu yang dia pernah berseronok-seronok dengan Anwar.

Najib Razak itu orang bijak pandai agama kah?

Yang pelik lagi, selepas jumpa dengan Najib Razak dan mendapat bantuan biasiswa, dilaporkan pula kes ini ke mahkamah sivil, bukan mahkamah Syariah.

Sejak bila mahkamah sivil ini menggunakan al-Quran dan al-Sunnah sebagai panduan?

Anwar pula buat laporan qazaf di mahkamah Syariah, tetapi sampai sekarang belum dengar apa pegawai Syariah telah buat dalam kes Anwar.

Dr Asri kata Anwar kena bersumpah, Saiful juga kena bersumpah.

Dan kini Saiful sudah bersumpah, tetapi Anwar belum bersumpah lagi.

Tetapi apa perlu Anwar bersumpah diluar arahan mahkamah Syariah kalau Anwar sudah melaporkan kes ini kepada JAWI? Biarlah hakim mahkamah Syariah yang mengarahkan sumpah dibuat, kalau sumpah itu ada peruntukannya berdasarkan undang-undang Syariah.

Kalau mufti ingin campur tangan, biarlah ikut prosedur yang ada. Susahlah kalau nanti kesemua 14 Mufti beri 14 pandangan berbeza dan Saiful dan Anwar kena ikut semua cakap mereka. Sedangkan kes ini sudah dilaporkan ke mahkamah Syariah.

Saiful memang suka jika Anwar tidak bersumpah. Ini menunjukkan memang berlaku peristiwa berseronok dan bersukaria itu.

Orang-orang yang berada di belakang Saiful tentulah lagi seronok. Video saiful ini boleh dijaja di Permatang Pauh.

Dr Asri itu ulama. Saiful ikut cakap ulama dan bersumpah. Anwar pula tidak mahu ikut dan tidak bersumpah.

Orang kampung bukan tahu sangat S.377B. Bukan tahu sangat urusan, dan prosedur mahkamah Syariah.

Yang penting, Dr Asri sudah suruh bersumpah dan Saiful sudah bersumpah.

Dan modal sumpah ini sangat penting untuk pilihanraya kecil Permatang Pauh nanti.

Read more...

Isu Kuota UiTM

Thursday, August 14, 2008

Sesiapa pun boleh tidak bersetuju dengan cadangan Tan Sri Khalid Ibrahim tentang kuota 10% hak bumiputera di UiTM. Itu hak masing-masing.

Cuma apa yang menarik dilihat dalam isu ini adalah wujudnya golongan Melayu yang bermuka-muka dalam mempertahankan hak orang Melayu dan Islam.

Saya tertanya-tanya juga, dulu ketika Tun Dr Mahathir menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pembelajaran Sains dan Matematik, di manakah golongan Melayu ini menyorok?

Sekiranya yang menyuarakan hasrat ini adalah individu yang bernama Najib Tun Razak, adakah golongan orang Melayu ini akan membantah secara terbuka?

Ketika kerajaan mengurangkan kuota biasiswa orang Melayu, kenapa golongan orang Melayu ini tidak muncul?

Saya hanya terdengar Ibrahim Ali sahaja yang menyuarakan isu ini secara tegas di Parlimen tempoh hari.

Seperti yang saya sebut tadi, itu adalah hak masing-masing untuk bersetuju atau tidak bersetuju dengan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Apa yang dikesalkan kenapa golongan Melayu ini tidak konsisten dengan bantahan mereka?

Kenapa bila Tan Sri Khalid Ibrahim yang menyebutnya baru kelihatan wira-wira baru Melayu ini?

Ketika PAS mempertahankan Islam bermati-matian dalam isu murtad, baru-baru ini barulah muncul kembali golongan Melayu ini untuk bersama-sama membantah forum anjuran Bar Council.

Dulu hanya PAS, dan segelintir orang Melayu sahaja yang ambil berat isu murtad ini.

Hantar lah memorandum, kutuk lah, kecam lah tindakan Tan Sri Khalid itu, tetapi kalau Abdullah Badawi atau Najib Razak dan para menteri kabinetnya mencabar Melayu dan Islam, jangan lupa hantar memorandum, berarak dengan berbaju hitam juga.

Melayu itu Islam. Islam itu Melayu. Itu kata Perlembagaan Persekutuan.

Tapi bila Hadi Awang menjadi Menteri Besar Terengganu, royalti minyak ditarik balik, tiada pula golongan Melayu ini membantah sebegini. Sedangkan Terengganu ini negeri orang Melayu.

Bila ada orang Melayu bernama Zaid Ibrahim mencabar undang-undang Islam di Terengganu dulu, di manakah orang-orang Melayu ini menyorok?

Bukankah Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam seperti yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan?

Read more...

Muktamar PAS 2008

Muktamar kali ini adalah sangat penting buat PAS. Sebab ini adalah kali pertama PAS bermuktamar selepas membentuk kerajaan di 5 negeri. Adakah ahli-ahli PAS bersedia berfikir sebagai government in waiting atau masih berada di takuk lama - pembangkang. Itu lah yang perlu difikirkan bersama.

(Nota untuk kanak-kanak baru mumayyiz: Muktamar = Perhimpunan Agung / Perhimpunan Tahunan)

Semoga ahli-ahli PAS yang menjadi pegawai PAS di negeri-negeri ini tidak bersikap seperti Setiausaha Menteri yang mengarut ni.

P. Ramlee dalam filemnya, Ali Baba Bujang Lapok dan 40 orang Penyamun telah menunjukkan betapa para pengikut selalunya yang merosakkan pemimpin, justeru, pendokong PAS perlu berhati-hati selepas memerintah 5 negeri ini.

Read more...

Puteri PAS?

Wednesday, August 13, 2008

Kenapa PAS pun mahu mengikut tindakan UMNO khususnya untuk menubuhkan Dewan Muslimat Muda atau Puteri PAS?

Dilaporkan dalam HarakahDaily, ini adalah usul Muslimat Melaka.

Setahu saya Puteri UMNO ditubuhkan kerana Wanita UMNO tidak mahu berubah, mendengar suara anak muda seterusnya mengambil golongan professional wanita muda untuk bergerak dalam UMNO.

Wanita UMNO melihat golongan wanita muda yang cantik-cantik, bijak pandai, berpelajaran tinggi ini sebagai cabaran status-quo mereka.

Adakah Dewan Muslimat PAS juga ada sikap begitu sehingga perlu menubuhkan Dewan Muslimat PAS Muda?

Tidak cukup dengan unit Amal Nisa'?

Apa kata Sebol selaku orang PAS Melaka?

Read more...

Debat Pak Lah vs Anwar (?)

Saturday, August 09, 2008

Pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh, 26 Ogos.

Pembentangan Belanjawan 2009 pula, 29 Ogos.

Sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim menang, kita akan lihat Pak Lah vs Anwar di dalam Parlimen secara live!

Barangkali lebih hebat dari debat Anwar dan Shabeery.

Mulut siapa pula bakal berbuih-buih selepas ini?

Read more...

Anwar Dibebaskan Dengan Jaminan

Thursday, August 07, 2008

Anwar dibebaskan dengan jaminan.

Cerita lanjut meh baca di blog seorang peguam yang secara tidak sengaja termasuk dalam kamar mahkamah yang membicarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim

Mahkamah Menyebelahi Anwar

Read more...

Anwar Didakwa Esok

Wednesday, August 06, 2008

1.
Anwar Ibrahim telah disapina oleh pihak polis.
Dia akan didakwa di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur di Jalan Duta.

KUALA LUMPUR, WED (updated: 1:40pm) (source: NST)

Police today served a subpoena on Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim to be present at the Kuala Lumpur Magistrate’s Court, Jalan Duta tomorrow.

The subpoena was served by the head of CID, Brickfields District Police Headquarters, DSP Jude Pareira, at Anwar’s residence in Segambut Dalam, here at about 12.05 pm.

Pareira, however, did not explain the contents of the subpoena nor the purpose of Anwar’s presence at the court tomorrow.

When contacted, the PKR headquarters confirmed that Anwar had received the subpoena.

The PKR advisor is expected to hold a press conference at the PKR headquarters at 3 pm today.

Meanwhile the New Straits Times received an official statement from the Deputy Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar that the police has completed its investigation on the alleged sodomy report involving Anwar and has forwarded the investigation papers to the Attorney-General's office for advice and decision.

The AG's office has decided to charge Anwar in court, the statement said.

2.
Hari ini juga diumumkan tarikh Pilihanraya Kecil Permatang Pauh akan diadakan pada 26 Ogos. Penamaan calon pada 16 Ogos 2008. Eh, kebetulan ?

Read more...

Liga Super: BN Athletic vs Anwar FC

Tuesday, August 05, 2008

Perlawanan terhebat tahun ini. Bertempat di Stadium Permatang Pauh.

Selepas kita menyaksikan aksi pemain Eropah dari kelab Chelsea mengalahkan pasukan Malaysia 2-0 di Stadium Shah Alam minggu lepas, Malaysia sekali lagi bakal menyaksikan aksi sebuah kelab bolasepak ternama dari Tanah Malaya 1969, BN Athletic dalam siri jelajahnya ke Permatang Pauh pertengahan Ogos ini sebagai persediaan sebelum musim baru Liga Perdana Pakatan Rakyat bermula 16 September depan. BN Athletic bakal melayan tuan rumah, Anwar FC di Permatang Pauh pertengahan bulan ini

Pasukan ini bakal dibarisi pemain-pemain bertenaga hasil gabungan dari pemain berpengalaman dan baru. Menurut pengurusnya, Sir Abdullah Badawi pasukan beliau akan menggunakan formasi yang pelik dan tidak penah digunakan oleh mana-mana kelab di dunia ini. Beliau mempertaruhkan formasi 0-6-4 ketika menentang Anwar FC nanti iaitu tidak menggunakan pertahanan.

Berikut adalah line-up kesebelasan utama BN Athletic :-

Goalkeeper - Ahmad Shabery Cheek

Menjaga benteng pertahanan terakhir pasukan sama ada membenarkan stesen TV menyiarkan keputusan perlawanan atau tidak jika pasukannya tewas di tangan Anwar FC atau menyembunyikan keputusan tersebut. Mampu menangkis rembatan pasukan lawan kerana beliau selalu meludah lebihan air liurnya untuk disapukan ke kedua-dua glove tangannya supaya bola melekat.

Right Midfielder – Syed Hamid Albar

Kemahiran menanduk bola adalah senjata utamanya kerana kilauan pada kepalanya mampu membuatkan pemain lawan silau. Ini membuatkan pihak lawan keliru dan sering tertukar menendang kepala beliau atau bola.

Left Midfielder – Musa Hassan

Selalu menyimpan senjata mainan seperti pistol, water canon, belantan dalam poket seluarnya ketika berada di padang permainan walaupun telah dimarahi penonton sebelum ini. Jerseynya ditempah khas dengan membuat poket ditepi semata-mata mahu menyimpan gari untuk digunakan ketika bermain.

Central Midfielder – Abdul Gani Patail

Pemain ini terkenal kerana sering mempertikaikan keputusan pengadil. Sering mengeluarkan hujah-hujah ketika berbalah dengan pengadil. Pernah mengumpul koleksi kad merah dan tiket kapal terbang MAS ketika beliau sering berulang-alik ke Terengganu menyelesaikan kes lempar batu dari penonton.

Central Midfielder – Pirdaus Ismail

Memiliki tendangan kaki yang padu dan kuat dan sering dibandingkan dengan pemain Eropah lain seperti Francesco Totti. Mampu menendang selaju 124.2 m/s ke gawang lawan. Apabila ditanya rahsia memiliki tendangan kuat itu, beliau memberitahu wartawan beliau berlatih menendang tong sampah ketika pilihan raya.

Defensive Midfielder – Najib Razak ( C4 )

Ketua pasukan yang digeruni pihak lawan kerana sering mengugut pemain lawan dengan ancaman bom dan bunga api. Latihan ala ketenteraan beliau banyak membantu mempertingkatkan skill mengelecek bola. Diarahkan pengurus pasukan supaya menjaga pergerakan kapten Anwar FC nanti.

Attacking Midfielder – Abdul Rashid Abd Rahman

Pelik tapi benar. Beliau merupakan pemain BN Athletic utama tetapi dalam masa yang sama dilantik menjadi pengadil prlawanan. Banyak mempengaruhi kemenangan BN Athletic
musim lepas sehingga turun divisyen dan kerap membatalkan gol yang dijaringkan pihak lawan kerana penjaga golnya tidak bersedia.

Central Forward – Noh Omar

Pemain yang berani tapi takut. Macam mana tu? Beliau memiliki mulut yang lantang bercakap di sidang media sahaja. Tapi apabila beraksi di padang, BN Athletic seolah-olah bermain 10 orang. Kelibatnya jarang kelihatan di padang. Pernah melabelkan kapten Anwar FC bukan anak jantan disebabkan bermain di Stadium Permatang Pauh bukan di Stadium Tertutup Tanjung Karang.

Central Forwad – Shahril Samad

Bakal turun sebagai penggempur utama kerana kelebihan memiliki simpanan minyak yang lebih. BN Athletic betul-betul memerlukan pemain sepertinya kerana pandai mencurahkan lebihan minyak subsidi rakyat di tengah-tengah padang permainan dengan tujuan supaya
pemain pihak lawan licin dan terjatuh. Rambut putih ala-ala Beckham beliau banyak membantu menaikkan populariti beliau musim ini.

Striker – Ezam Md. Noor

Perpindahan penyerang prolifik ini dari kelab lamanya Anwar FC banyak menimbulkan tanda tanya berikutan perjanjian harga perpindahan yang dirahsiakan. Bagaimanapun penyerang ini yang mampu menyumbat gol dari sudut sukar mempunyai kelebihan mengawal bola di dalam kotak-kotak penalti. Berapa banyak kotak daaaa…

Striker – Saiful Bukhari

Terbaru. Penyerang muda ini sekarang menjadi rebutan kelab-kelab ternama eropah berikutan penyebaran gambarnya dengan ejen-ejen kuasa besar bolasepak eropah. Bakal menggempur pertahanan Anwar FC nanti dengan trademark tendangan menggunakan punggungnya yang dipanggil ‘reverse ass kick’.

* Terima kasih Eda atas emel yang diforwardkan diatas.

Read more...

Pilihanraya Kecil Permatang Pauh

Monday, August 04, 2008

Siapa calon pilihan UMNO & Barisan Nasional dalam pilihanraya kecil nanti?

Gaya Ezam ketika mengutuk UMNO

Adakah calonnya adalah manusia tak tau malu yang mengaku dirinya adalah pendekar sejati, iaitu saudara Mat Ezam, atau

Lelaki Yang Disangka Gagah Tetapi ...

Atau calonnya adalah lelaki lembik dan tak pandai tendang anu Anwar Ibrahim masa nak kena liwat, iaitu Mohd Saiful Bukhari,


dengan Ketua Umum Parti Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kita nantikan.

Read more...

New Evidence in Altantuya Case

Thursday, July 03, 2008



Dato' Seri Anwar Ibrahim press conference on 3rd July 2008

Read more...

Anwar Latest Sodomy Allegation

Sunday, June 29, 2008

Phew! Malaysia political landscape really changed after 2008 General Election.

Damage has been done. People now will forget Najib, Rosmah involvement in Altantuya' case, MIC crisis, MCA crisis, and also UMNO crisis. Well done to those who has plotted this new accusation. 1st phase of the mission has accomplished.

Response From Anwar:
1. Press statement on police report
2. Press Statement For Immediate Release

Response From Pak Lah:
1. Abdullah Asks Police To Probe Sodomy Allegation On Anwar

Response from Pakatan Rakyat Leaders:
1. TG Datuk Nik Abdul Aziz

Response from Che Det
1. Up to Government to Decide

Response from Najib Tun Razak
1. Najib denies involvement in Anwar sodomy allegation

Siapa Saiful Bukhari yang mendakwa diliwat Anwar?
1. Saiful Bukhari

Read more...

Top 10 Horniest Country in the World

Saturday, June 28, 2008

Here are those countries:

1. Greece
2. Brazil
3. Russia
4. China
5. Poland
6. Itali
7. Malaysia
8. Sepanyol
9. Switzerland
10.Mexico

Wow! Our country is very Hadhari.

From AskMen.com:

Malaysia

In public, this country definitely appears conservative. For example, there was a recent controversy over whether sex education should be taught in high school or not -- not exactly sexually liberated. However, behind closed doors lies (pun totally intended) the real story: Malaysians are swinging from the bedposts, and loving every minute of it. Occasionally we'll get a glimpse of it - like when Malaysia's Minister of Health was forced to step down after his homemade sex tapes made the rounds in January of 2008.

Horny hangouts: In Kuala Lumpur, check out these bars and clubs for a straightforward party: Aloha, Poppy Bar or the Rum Jungle. To “choose your own adventure” visit the Beach Club where there’s a good chance a girl comes at a price, but she'll be worth every penny.

Thanks for this info abahfateh

Read more...

Oil Price Hike Protest


Read more...

Mr Twisted Tongue

Wednesday, June 25, 2008

He said that oil price will not be increased anymore. And he had increased the price.

He said that Parliament wont be dissolved. At the next day, he dissolved the Parliament.

He said that he is not married. Next, all over the country know that he has married with Jeanne Abdullah.

Now, he said that he had not received any report regarding intelligence report on Altantuya case and he don't believe that Rosmah and Najib was involved in the Mongolian case ...

And he had announced earlier that Najib will become his successor ...

He is still a trusted person after 3 big liar by him?

Read more...

Zeti is Out, Now Hassan Marican?

Tuesday, June 24, 2008

Zeti is out from Khazanah Nasional directorship.

Now, according to this blog article from S Dali, there are group of greedy people who want to replace Tan Sri Hasan Marican with their own people like they did in Khazanah Nasional. What the f u c k!

Unfortunately, that person who try to rob our money is Khinzir Jantan (KJ)

Yes, me feel strange too when PETRONAS has become number one target from people in Malaysia in this oil price issues. What most people don't see is that PETRONAS has given 65% from its total revenue to the government.

We should ask the government, where do you spent the money Mr PM?
We should ask the government, where do you spent the money Mr PM?
We should ask the government, where do you spent the money Mr PM?

Government is the one who make the decision to increase the price. Not PETRONAS.
Government is the one who should disclose every cent of PETRONAS money that has been given to them to all rakyat!

Is the attack all over the net towards PETRONAS is well planned?

To fulfill someone ambition?

AbahFateh, would give your opinion here?

Oh God, please save Malaysia from all greedy people. Amen!

Read more...

A Petrol Subsidy Story

Got it from a friend:

The story about "subsidy"

A man called Maha owns a farm which can produce 10 apples every day. He has 5 workers to operate the farm.

Each of them eats 1 apple daily and it is enough to keep them operating the farm normally.

The remaining 4 apples, the landlord sells them at RM10 each and he earns RM40. He uses RM25 to improve the farm operation and facilities.

He gives RM2.00 to each of his workers and he keeps the remaining RM5.00 as profit.

Day by day, the farm is well developed and all of the 5 workers are happy with the money they can save.

*Maha passes away and there is a new landlord, Abdul who continues the farm operation.*

He says to the workers:" We need to improve the farm quality and redefine our way of thinking.

From now on all of you need to pay RM1.00 for each apple you eat.

It is very cheap as the price is RM10 each outside the farm."

The workers have no choice but to pay RM1.00 for the apple they eat daily.

Their earning decreases from RM2.00 to RM1.00 per person.

As usual, Abdul sells the 4 apples and he gets RM40.

He uses RM25 for farm improvements and pays RM10 to his 5 workers.

He gets RM5.00 as profit. On top of that, he gets another RM5.00 from the apples that he sells to his workers.

In total, he gets RM10 as profit every day.

Soon, the apple price increases to RM20 each.

The new landlord gets a higher profit as he gets RM80 for the 4 apples he sells daily.

*Then, he decides to give the farm improvement contract to one of his close friend, Samy.*

Samy says:"Apple cost naik, improvement cost also misti naik."

So, the farm improvement cost increases from RM25 to RM50.

In actual, the improvement only cost RM30.

The remaining RM20, Abdul and Samy share evenly among themselves.

*Let's calculate how much Abdul gets daily:*

RM10 (from farm improvement cost)
RM20 (Net profit by selling 4 apples: [Gross profit, RM80] – [Improvement cost, RM50] – [Wages RM10] = RM20)
RM5 (from selling apples to his workers)

In total, Abdul gets RM35 daily compare to RM10 initially when he takes over the farm from Maha.

His profit increases RM25 and the workers are still getting RM1.00 daily per person.

*The greedy Abdul does not want to stop there.*

*One day, he says to his fellow workers:" You see ah, the current market price for one apple is RM20 and you are only paying RM1.*

*See how lucky you are! I have to SUBSIDISE RM19.00 for each of the apple you buy and in total I need to SUBSIDISE RM95.00.*

*This will greatly burden the farm and we might go bankrupt if we continue like this.*

"In order to avoid bankruptcy, I need to increase the apple price that you buy from RM1.00 to RM1.50 and I will bare the remaining RM18.50 per apple as my subsidy to you all. "

So, greedy Abdul adds RM2.50 to his current profit and the number becomes RM37.50.

*After you have read the story, I am sure you have already understood the meaning of "SUBSIDY" given by the BN government.*

*The RM95 subsidy never existed in the first place and so did the RM52
billion fuel subsidy generously "given" by the BN government.*

*Cutting fuel subsidy is actually just a reason to steal money from your pocket.*

Are you gonna stand there and let them rob you????

Read also: PETRONAS oh PETRONAS

Read more...

Raja Petra Statutory Declaration

Monday, June 23, 2008

RPK claims that Datin Rosmah Mansor (DPM wife) was there!

Read the Statutory Declaration (SD) below:



News: Kit Siang calls for emergency motion on Altantuya case

Read more...

Our MPs will vote for or against people?

If they choose to agree with Dato Shahrir motion, it means that our MPs never know what has happened now among rakyat. They prefer to sit in Parliament happily and use the taxpayer money for their own benefit.

News: Whole day given to debate motion on price increase

Read more...

Zeti No Longer Director in Khazanah?

To avoid conflict of interest?

Whose interest? Khairy Jamaluddin and gang?

News: Zeti quits as director

Read more...

Yong under ACA probe

Saturday, June 21, 2008

Pah Lah promised to go against corruption. At first, almost all people in Malaysia believe the promise. He won in the election by 90% parliament seat. But, this sleeping Prime Minister do nothing. Now, no one trust him on that promise. Only Mat Ezam believe that Pak Lah will go against corruption seriously.

After 48 houses Yong Teck Lee announced that SAPP will go into vote of no confidence against Pak Lah, Anti Corruption Agency (ACA) come into an action to probe him on over RM 5 milion payout.

Why now? Why after vote of no confidence has been announced? Is Pak Lah really serious to go agains corruption or he is trying to threaten his new political enemy.

Remember Datuk Ahmad Said? Just after he has been announced by Istana Maziah of Terengganu, ACA came to probe him on something in Kijal development issue.

Why? Why not even before the 2008 election?

Hey Mat Ezam. What is your opinion bro?

Read more...

Roslan Aziz Apology To PAS

Friday, June 20, 2008

Kudos to Saudara Roslan Aziz!

How about Ella and Mas Idayu?

Read: Sorry PAS members.

Read more...

Still in Denial Mode?

They are all still in denial mode.

They will never understand and accept the reality that people had casted the vote of no confidence of Pak Lah leadership during the last General Election. But they have SPR to help them to win simple majority.

Video: BN - No Action Against SAPP

Read more...

Dr Aziz Bari's view on SAPP motion

It is an interesting view from Prof. Dr Abdul Aziz, our constitutional expert. He said that Federal Constitution is the supreme law in Malaysia, thus, Parliament Standing Order that have a provision on the power of the Speaker to reject any motions must be exercised accordingly with Federal Constitution.

For your note, the appointment of Prime Minister must get the majority support from the Dewan Rakyat. It is stated clearly in our Federal Constitution.

Thus, when a vote of no confident to our Pak Lah, that could show something serious had happened because the motion is raised from the BN component party itself.

Read on: Speaker tiada kuasa sekat undi tak percaya

Read more...

Lim Kit Siang stupid statement

Wednesday, March 12, 2008

Yes, DAP won the largest number of seat among DAP, PKR and PAS and BN still won the larger number of seat in Perak, overall.

But in Malaysia, we still have Sultan as another check & balance platform aside from Parliament, Executive & Judiciary.

He will make DAP, PKR and PAS lose everything in the next election if Lim Kit Siang shows his disagreement like this.

Full stop.

Read more...

News on Selangor

Tuesday, March 11, 2008

Incoming Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim said the new state government plans to drop the New Economic Policy (NEP).

“The NEP is not part of the Constitution,” said the PKR secretary-general, although it is not clear whether a state government can dismiss what is after all a nationwide policy.

The decision, he added, came from all three partners of the coalition – PKR, PAS and DAP. “All three of us are of the same mindset.”

The agreement appears to stem from an effort by the opposition to soothe fears that a stronger PAS, could mean more conservative laws in the state. “By establishing such a government in Selangor, you can see how moderate we are, rather than speculating that we are hardline,” said PAS vice-president Hasan Ali. (Bloomberg)

Read more...

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP