Monday, December 29, 2003

Reformasikan Sambutan Tahun Baru

...kalaulah arwah Dato' Bahaman, Tokku Paloh, Mat Kilau dan lain2 pejuang agama dan bangsa masih hidup kini, pasti mereka merintih kekecewaan dan kesal dengan nikmat kemerdekaan yang mereka perjuangkan selama ini. Generasi muda hingga pihak penganjur sanggup menggadai maruah dengan menyusun kembali nilai-nilai liar budaya barat sebagai ikutan, sedangkan mereka berjuang berhempas pulas agar budaya itu tidak melekat di jiwa generasi mereka.....

Read more...

Ganjaran keluhuran budi menyamai rajin beribadat

..."Semua bangunan mempunyai dasar dan dasar bagi agama Islam ialah budi pekerti yang luhur".........

Read more...

Hulurkan segera bantuan buat mangsa gempa bumi

.....buat akhirnya, MPP UIAM ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat tahun baru 2004. Semoga seluruh rakyat Malaysia daripada pelbagai golongan dan lapisan masyarakat akan hadir dengan azam dan semangat baru untuk menjadi warga yang mampu menyumbang kepada pembangunan menyeluruh negara, menjadi rakyat prihatin, bersatu dan berkasih sayangserta mampu menjadi 'Global Player' yang boleh mencorakkan paradigma dan pola dunia demi kemaslahatan ummah secara keseluruhannya....

Muhtar Suhaili
Presiden MPP UIAM 2003/2004.

Read more...

Saturday, December 27, 2003

Beribu-ribu terkorban gempa bumi di Iraq

Read more...


Akan kukenangi pemergianmu

Di manakah hendak kumulakan pengalaman sedihku ini...masih adakah insan yang sudi menerima dan mnedengarnya...

Mulanya ku jatuh hati pada si dia yang ku panggilnya Macer atau nama penuhnya Shumacer. Di antara kami jauh berbeza kata orang macam langit dengan bumi. Dengar namanya pun dah boleh agak, dia memang berlainan sekali daripada aku dan keluargaku.

Pertemuan pertama kami memang tidak diduga. Aku masih ingat lagi pada cuti pertengahan yang beberapa hari itu...Aku telah menghabiskan cutiku itu dengan tinggal bersama mak long di rumahnya di kampung Sungai Indah, beberapa kilometer daripada rumahku. Boleh dikatakan kullu yawm, aku mesti pergi ke Jeti Biru yang tidak terlalu jauh dengan rumah mak long. ...hatiku mula berpaut dengan suasana yang wujud di tempat itu...tak tahu kenapa. Mungkin kerana keindahan alam semula jadi yang kuanggap berbeza dengan tempatku. Tidak dinafikan, kulihat ramai juga muda-mudi yang berpasang-pasangan sedang berasmara.

Pada suatu hari, ketika dalam perjalanan pulang ke rumah mak long, kurasakan macam ada sesuatu yang mengekoriku. Aku menoleh ke belakang dan dia hanya tersenyum. Ah, benci aku tengok muka dia dan gaya berjalannya pun seperti baru saja lepas minum......
Sehinggalah aku menahan sebuah teksi dan tanpa kusedari dia terus masuk dan duduk disebelahku. "Apa ni?", desis hatiku. Aku tidak kenal siapa dia dan lihat saja gaya dia, sesungguhnya dia tidak layak untukku. Namun dia hanya diam seribu bahasa. Dari raut wajahnya aku mensyakki mungkin dia tersesat jalan dan mengharapkan simpati daripadaku. Mungkin dia tidak faham bahasaku dan aku lagilah tidak memahami bahasa yang digunakannya. Bila tiba di rumah mak long aku dapati Macer turun bersamaku dan apa yang amat mengejutkanku lagi dia mengekoriku. "Ini leceh ni, matilah aku kena marah dengan mak long. Mesti dia mensyakki aku yang bawa Macer pulang, sedangkan aku tidak kenal asal -usulnya". Rupa-rupanya sangkaanku meleset sama sekali. Mak long menyambut Macer dengan penuh kegembiraan. Mak long menyuruhnya mandi dan makan bersama kami. Setelah selesai mandi dan makan, kulihat Macer yang tadi macam....tapi kali ini bertambah 'cun'. Aku dah mula jatuh cinta dengannya, terutama pada matanya yang bewarna kecoklatan itu. Setelah beberapa hari Macer tinggal bersama aku dan mak long, aku mengambil kesempatan untuk meluahkan perasaanku padanya.Macer punyalah suka sehingga tidak terkata. Rupa-rupanya perasaan Macer pun sama juga denganku. "Macer, selama ini aku membenci kaum sejenismu. Dan ramai yang telah aku kecewakan sehingga mereka tidak berani lagi untuk menghampiriku. Tapi kehadiranmu Macer telah membuka pintu hatiku ini untuk menyayangimu", itulah ayat yang telahku bisikkan ke telinga Macer. Untuk dipendekkan cerita, aku dan Macer sentiasa bersama walau ke mana jua. Dia tidak pernah bercerita tentang keluarganya dan tidak sedikit pun rindu pada negerinya. Macer juga mudah mesra dengan orang kampung mak longku. Sikapnya yang rajin, memahami dan manja membuatkan aku tidak mahu berpisah dengannya.

Pada suatu hari kulihat Macer murung dan senyap saja. Kutanya kenapa tapi dia hanya diam membisu. Kufikir mungkin Macer sakit, lalu kuajak dia berjumpa doktor. Ketika menunggu teksi di tepi jalan, tanpa kusedari sapu tangan yang kupegang terlepas melayang ke tengah jalan. Dengan pantas Macer berlari untuk mengambilnya. Tiba-tiba kulihat sebuah kereta Proton Iswara meluncur laju merempuh Macer. Aku tidak sempat untuk menyelamatkan Macer. Tidak kusedari, air mataku turun laju tanpa menghiraukan orang di sekelilingku. Bertambah pilu hati ini, bila Macer merengek kesakitan dengan darah yang membasahi tubuhnya. Kuheret Macer ke tepi jalan. Setelah manatap wajahku buat seketika...."Macer!!!!!!!!!!", alangkah hancurnya hati ini, harapanku untuk membawa dia pulang ke rumahku untuk berjumpa dengan ayah dan ibuku tidak kesampaian juga. "Macerku, takdir telah menentu segala-galanya. Kau pergi adalah untuk selama-lamanya.

Beberapa hari selepas peristiwa itu, aku sentiasa menangis mengenangkan peristiwa-peristiwa yang telahku lalui bersama Macer.

Ketika aku sedang sedih dengan pemergian Macer, kawan-kawan asyik mengejekku. Kata mereka buat apa perlu menangis, Macer kan hanya seekor binatang. Tapi bagi aku, Macer adalah segala-galanya. Dia penghibur ketikaku dalam kesedihan, dia peneman setiaku ketikaku dalam kesunyian. Oh Macer, engkaulah satu-satunya kucing kesayanganku........

Tamat

Sedihkan kisahnya! Kisah ini telah saya ubahsuaikan daripada majalah sekolah, nukilan Syamaya, pelajar tingkatan 4. Suka kisah ni, sebab jalan ceritanya best, membuatkan kita tercari-cari siapakah Macer sebenarnya. Tak sangka la pula rupa-rupanya makhluk Allah yang itu....

Read more...

Thursday, December 25, 2003

1) Program Khidmat Negara: 5 tuntutan Mahasiswa
-Badan Bertindak Mahasiswa Negara-


2) LPF tapis filem untuk tayangan tv

3) Pelajar dibunuh kejam, dipercayai dicucur besi panas

Read more...

Wednesday, December 24, 2003

Tahukah sahabat-sahabat....

Sama2lah kita fikirkan betapa hebat dan berkuasanya Allah s.w.t.
Di antara faktor-faktor yang boleh meningkatkan iman kita kepada Allah s.w.t
ialah sentiasa memerhati ciptaannya. Kita akan merasa unik, ta'jub dan sebagainya yang tidak boleh diluahkan dengan kata-kata. Sesungguhnya Allah adalah segala-galanya.................TAKBIR!!!!!!!ALLAHU AKBAR!(Allah yang maha besar)

Ketenangan adalah kebahagiaan yang sebenar.....
Dan bersyukurlah kepada sesiapa yang memilikinya dan berdoalah agar ianya abadi bersama kita....

Read more...

Memahami tuntutan generasi Rabbani

Read more...

klik di sini: Luahan Tuan Guru Nik Abdul Aziz NIk Mat tentang Perdana Menteri, UMNO, Yahudi dan Pilihanraya...AMAT MENYENTUH PERASAAN...

Cukuplah wahai yang berhormat-yang berhormat sekalian (pemimpin-pemimpin Umno) dengan apa yang berlaku, tak cukup lagikah dengan pelbagai fitnah yang telah dilontarkan selama ini terhadap ulama'-ulama' islam.
Setelah melihat segala pengorbanan dan usaha yang bersungguh-sungguh yang ditunjukkan oleh ualma'-ulama' Malaysia, untuk memastikan Islam itu terlaksana di Malaysia, kami benar-benar terkilan. Di Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat rela mengorbankan segala-galanya dan cuba sedaya upaya agar cara hidup Islam benar-benar diamalkan oleh rakyat Kelantan. Beliau sentiasa bersama rakyat Kelantan dan tidak pernah berputus asa dalam menyampaikan mesej Islam kepada kami, agar kami membuka minda dan merasai istimewanya/indahnya beramal dengan Islam dan juga agar kami tidak lupa untuk beribadah kepada Allah s.w.t di mana saja berada dan alam apa jua keadaan sekalipun. Kami juga sentiasa ditarbiyah/dididik/didedahkan dengan akhlak-akhlak yang baik seperti mana yang disarankan oleh Islam.
Itulah menteri besar Kelantan, pemimpin yang amat disayangi/dikagumi/dihormati masa kini bukan sahaja oleh rakyat-rakyat negeri Kelantan, tapi juga insan-insan lain yang rindukan Islam.

Mahasiswa bangkit demi agama,
bersama pemimpin yg cintakan agama,
cabaran dan dugaan kita hadapi bersama,
agar Islam berjaya dilaksana.

31 disember pengakhir dua ribu tiga,
ditukar pula dengan dua ribu empat,
registlah cepat untuk pilihanraya,
pilihlah yang tepat sebelum terlambat.

Read more...

Monday, December 22, 2003

Kekasih Allah

Menyingkap tabir sejarah
membawa diri jauh menjelajah
mengukir kemenangan indah
islam kini telah gah
kerana perjuanganmu ya rasulullah...

segala liku tabah kau tempuhi
diselami akhlak yang terpuji
walau telah berabad dikau pergi
namun pengorbananmu terus dikenangi
terdetik rasa kesal di hati
wajahmu tak mampu kutatapi
suaramu tak dapat aku dengari
menyebarkan risalah yang suci
walau ditentang dihina dimaki
engkau terus tabah menempuhi
kerana iman beraja di hati
kerana islam sanggup kau harungi....

ya rasulullah,
pinjamkan aku sedikit semangatmu
hadiahkan aku seteguk keimananmu
agar aku mampu meneruskan perjuanganmu
dengan iman teguh di kalbu
moga dapatku jadi umatmu
yang memperoleh syafaatmu
di hari yang sentiasa ditunggu
kanku gagah ketika itu
kerana diriku adalah umatmu
yang sentiasa aku rindu
kan kucuba amalkan sunnahmu
kan kuingat segala pesananmu
cintamu kepada umatmu
terlalu berharga bagiku
dipenghujung usiamu
terlahir kebimbangan tentang umatmu....

ya rasulullah,
selawat dan salam aku laungkan
tanda ingatan yang terus berkekalan
dakwah sucimu kan cuba kuteruskan
walau nyawa menjadi taruhan
cintamu kudambakan
sebagai jambatan cinta tuhan
moga kita akan ditemukan
di hari perhitungan amalan
sebagai umatmu di akhir zaman
yang berjaya menempuh rintangan
terus berada dalam kebahagiaan dan keredhaan...

diambil drp email yang diterima.


moga kelahiran kita menjadi penyambung kepada rantai-rantai perjuangan rasulullah s.a.w, INSYAALLAH................

Read more...

Kesihatan: Makanan seimbang menurut al-quran

Read more...

Tanah runtuh di Filipina

Read more...

Friday, December 19, 2003

Rahsia yang terkandung dalam ucapan amin

Sabda nabi S.A.W. : " Perbanyakkanlah oleh kamu mengucapkan perkataan AMIN".
(Riwayat ibnu majah)


Pengajaran hadis:

1. Ucapan amin merupakan satu keunukan yang dianugerahkan Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW. Anugerah ini menyebabkan membuaknya kebencian dan dendam yang amat sgt di hati orang yahudi. Hati mereka bertambah sakit apabila melihat kaum muslimin berdoa dan mengaminklan kesejahteraan antara satu sama lain walaupun berlainan negeri, latar belakang, warna kulit, bangsa dan bahasa.

2. Maksud amin ialah 'perkenankanlah ya Allah' @ 'terimalah ya Allah' @ 'lakukanlah ya Allah' @ 'jadikanlah ya Allah'.

3. Ucapan amin adalah antara pintu keampunan Allah SWT ke atas hamba-hambanya. Pengampunan Allah itu berhasil apabila ucapan amin para makmum dalam solat (setelah imam selesai membaca al-fatihah) sertentak dgn amin para malaikat.
(Riwayat imam malik,bukhari, muslim, abu daud, an-nasaei dan ibnu majjah)

4. "Apabila kaum muslimin berkumpul, kemudian sebahagian drp mereka berdoa, manakala sebahagian yang lain mengaminkan, maka Allah akan memperkenankan doa mereka itu".
(Riwayat al-hakim)

5. Ucapan amin tidak sepatutnya berlaku dlm ritual solat shj, sebaliknya hendaklah dikembangkan dlm seluruh aspek aktiviti kehidupan kita, contohnya apabila seorang guru berkata: "Semoga Allah mengurniakan keberkatan ilmu kepada kita", maka murid-murid pun hendaklah berkata, "Amin". Nabi SAW sendiri menganjurkan dan mendorong kita untuk memperbanyakkan ucapan amin dalam kehidupan.

6. Hadis di atas sarat dgn mesej dan pengajaran yang berguna kepada kita semua. Di antaranya, mendorong dan mendidik kita supaya sentiasa bergantung harap kepada rahmat Allah SWT, anjuran supaya memperbanyakkan melakukan kebaikan dan sentiasa bercakap dgn perkataan-perkatan yg baik lagi diredhai Allah SWT.

dipetik drp Majalah Anis, Disember 2003.

Doa drp saya (nanti sahabat-sahabat semua ucap amin ye!):

"Ya Allah, perelokkanlah kesudahan urusan kami sekaliannya dan jauhkanlah kami daripada kehinaan dunia dan azab di akhirat".

Read more...

Wasiat Sayyidina Umar Al-Khattabkepada ketua tenteranya Saad bin Abi Waqas ketika beliau mengutuskannya untuk pembukaan Parsi.

Sesungguhnya aku memerintahkan kepada kamu wahai Saad, dan juga mereka yang bersamamu supaya bertaqwa kepada Allah dalam apa jua keadaan kerana sesungguhnya bertaqwa kepada Allah adalah sebaik-baik persiapan untuk mengalahkan pihak musuh serta tipu daya mereka dalam peperangan. Aku memerintahkan kepadamu dan mereka yang bersamamu supaya menjauhi dari maksiat kerana sesungguhnya dosa-dosa yang dilakukan oleh tentera islam lebih aku takuti daripada musuh-musuh Islam...

Sesungguhnya orang-orang Islam telah mendapat pertolongan daripada Allah disebabkan kemaksiatan yang telah dilakukan oleh pihak musuh. Jika bukan kerana hal ini, nercaya tidak ada bagi orang-orang Islam akan kekuatan. Jumlah tentera kita jika dibandingkan dengan pihak musuh, tidaklah sebanyak mereka. Maka, jika sama amalan dan tingkah laku kita dengan pihak musuh dalam melakukan maksiat, nescaya segala kekuatan dan kemenangan akan menyebelahi mereka...

Jika kita tidak mendapat pertolongan daripada Allah, sudah pasti kita tidak mampu menandingi kehebatan mereka.

Ketahuilah, bersama kamu sekalian adanya malaikat yang sentiasa menjaga keselamatan kamu dan malaikat-malaikat ini adalah wakil dari pihak kerajaan Allah untuk menjaga kamu supaya merasa selamat... mereka mengetahui apa yang kamu lakukan. Maka, kamu hendaklah merasa malu terhadap apa yang ingin kamu lakukan dan janganlah kamu mengatakan bahawa pihak musuh lebih hina daripada kita..ataupun mereka tidak akan dapat menguasai ke atas kita sekalipun kita turut sama melakukan kejahatan...

Sentiasalah memohgn pertolongan daripada Allah agar menghilangkan penyakit yang ada pada diri kita sebagaimana kamu memohon pertolongan agar Allah mengalahkan musuh-musuhmu...berdoalah untuk sekalian para mujahidin dan dirimu sendiri...

Read more...

Michael Jackson didakwa peluk Islam

Read more...

Perancis: Larangan bertudung

Read more...

Wednesday, December 17, 2003

Musykilah kabiroh

Kebelakangan ini, mahallah muslimat sering dimasuki oleh tetamu yang tidak diundang, kalbun (anjing). Ramai yang marah-marah, bising-bising, menyumpah-nyumpah dan macam-macam ragam lagi lah, kerana tetamu yang datang itu telah melampau batas, bukan sahaja mengejar penghuni mahallah, malah masuk ke dalam musalla, bilik-bilik penginapan dan sebagainya. Ramai di kalangan sahabat saya yang kena kejar. Nasib baik mereka tu berani dan tahu kaedah untuk mengelakkan drp terus dikejar anjing. Namun ada juga yang bila tengok saja anjing and the geng, terus je lari....apa lagi ...anjing pun tak lepaskan peluang, terus je kejar ...

Kasihan kat muslimat, hal ni rasanya dah inform kat pak guard, tapi tak tahu sejauh mana tindakan pak guard setakat ni....saya pernah juga bertembung dengan anjing-anjing ni, nasib baik tak dikejarnya ( mungkin masa tu anjing baik-baik kot), kalau tak, sudah tentu saya kat atas pokok (tu pun kalaulah ada pokok yang rendang-rendang) sbb tak pandai nak panjat yang selain drp tu.

Cadangan untuk anjing, kalaulah rindu sangat nak main kejar-mengejar...pergilah/pindahlah ke mahallah muslimin ... sesuai dengan muslimin yang suka main kejar-mengejar.......

Sabarlah muslimat, nanti kita cuba tangani bersama...

Read more...

Sunday, December 14, 2003



Saddam was captured. Read more on http://pakdi.blogspot.com

Read more...

Friday, December 12, 2003

Muhasabah: Bila mentari terbit dari barat...

Read more...

Dunia: 65 juta gadis tidak bersekolah

Read more...

Thursday, December 11, 2003

Fikrah: Tutup aurat sambil lewa boleh mengundang bahaya

Menutup aurat merupakan suatu kewajipan yang qat'i yang tidak boleh dinafikan oleh mana2 pihak. Perkara ini bukan sahaja hari ini baru diberi penekanan tapi sejak bertapaknya islam di muka bumi ini. Segala kelebihan menunaikannya dan keburukan mengingkarinya, sudah lama tercatat dalam kitab Allah s.w.t. Yang tinggal hanyalah sejauh mana kita cuba untuk mempraktikkannya dalam kehidupan sehari2.

Read more...

Wednesday, December 10, 2003

Terkini: Rasuah

Setiap individu yang benar2 menyempurnakan sembahyang dengan ikhlas, khusyuk dan tawaddu', sekali-kali tidak akan terfikir untuk menjadi penerima rasuah, menipu, merompak, merogol, membunuh, menagih dadah dan lain-lain (perkara yang dilarang oleh syariat). Mereka sebaliknyaakan menjadi manusia yang bermaruah, berakhlak, berbudi, bertanggungjawab dan cemerlang dalam semua bidang kehidupan dan pekerjaan yang mereka ceburi. Barulah masyarakat akan makmur, negara akan sejahtera bahkan juga, manusia akan selamat di dunia dan di akhirat.

Petikan ucapan drp seorang pemikir islam masa kini.

Kata-kata ini tidak ditujukan kepada sape2, cuma kita yang mengaku sebagai hamba Allah ini, sama2lah kita fikirkan dan muhasabah balik diri kita tentang perbuatan kita sehari-hari.

Read more...

Monday, December 08, 2003

Ibu dalam pantang,terbakar.

Read more...

Tempat tinggal iblis

Read more...

Thursday, December 04, 2003

Lelaki lembut putus asa dicabul rakan.

Read more...

Wednesday, December 03, 2003

Puasa enam ibarat kerja lebih masa

Kepada sesiapa yang masih lagi menyambut eidul fitri, selamat hari raya diucapkan....tapi jangan sampai sebulan pula sambut raya...puasa enam jangan lupa tunaikan sebelum berakhirnya syawal...

Read more...

Komposer Bollywood gegarkan stadium Shah Alam

Jangan lupa tempah tiket awal-awal ye, nanti kehabisan!

Read more...

Tuesday, December 02, 2003

Kemalangan ngeri : MB rakam ucapan takziah

Mahasiswa gesa teliti pendekatankurangkan kadar nahas-Amin Idris.

Read more...

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP