Saturday, November 22, 2003

Mahasiswa telah mengemukakan tuntutan. Sila baca:
1. Mahasiswa Bersama Rakyat : Tuntut Perubahan
2. Tuntutan Mahasiswa Malaysia

Read more...

Thursday, November 20, 2003

ukhwah

Doa sebelum membaca al-quran:

Ya Allah,
sinarilah mata hati kami dengan kitab sucimu (al-quran),
lapangkanlah dada kami dengannya,
gunakanlah tubuh badan kami dengannya,
permudahkanlah sebutan lidah kami dengannya,
kuatkanlah hati kami dengannya,
segerakanlah kefahaman kami dengannya,
dan kuatkanlah cita-cita kami dengannya, sesungguhnya tiada daya dan upaya yang lebih berkuasa daripadamu wahai tuhan yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Doa selepas membaca al-quran:

Ya Allah,
jadikanlah al-quran itu bagi kami sebagai perhubungan di dunia ,
manakalan sebagai teman yang jinak di kubur,
dan sebagai pelindung di hari kiamat,
sebagai cahaya penyuluh di titian sirat,
sebagai rakan di syurga,
dan sebagai penghalang dan pendinding daripada api neraka.

Ya Allah,
Ingatkanlah kami apa yang telah kami lupa daripada al-quran dan berikanlah kami pengetahuan daripadanya apa-apa yang kami tidak tahu dan berikanlah kami rezeki daripada apa yang dibaca pada siang dan malam
dan juga jadikanlah ia bagi kami sebagai hujjah/ keterangan, wahai tuhan sekalian alam.

Read more...

Wednesday, November 19, 2003

Salam eidil Fitri

Ramadhan akan meninggalkan kita
Syawal pula menjelang tiba
Kehidupan biasa bermula semula
Ramadhan hadapan belum tentu kita jumpa.

Tanpa kita sedari, hari ini merupakan hari yang ke 24 Ramadhan. Ini bermakna, kita akan bersama Ramadhan hanya beberapa hari saja lagi. Tentu sedihkan nak berpisah dengan Ramadhan?

Pada awal-awal Ramadhan dulu, kita selalu cakap...lambatnya nak raya...bila bulan Ramadhan nak habis ni?..tapi, di akhir-akhir Ramadhan ini, hati kita selalu berbisik...sekejapnya bulan Ramadhan...kenapa cepat sangat syawal menjelma?..tak puas lagi bersama Ramadhan..alangkah beratnya hati dan kelunya lidah ini untuk mengucapkan selamat tinggal buat Ramadhan dan berjumpa lagi pada tahun hadapan...sebab, belum pasti lagi samada kita berpeluang ataupun tidak untuk berjumpa kembali dengannya...

1 Syawal bakal menjelang,
kehidupan biasa bermula semula,
hanya iman dan taqwa shj yang dapat menepis godaan2
syaitan yang bakal menjelma,
semoga amalan yang kita lakukan di bulan mulia ini
dapat kita praktikkan juga pada bulan-bulan yang seterusnya...

Sebelum raya koreksilah diri,
adakah layak kita beraya,
raya untuk orang bertaqwa,
selain mereka tak layak beraya.

Eidul Fitri Al-mubarak diucapkan kepada semua, semoga Allah mengurniakan kejayaan, kebahagiaan dan kegembiraan yang hakiki kepada kita semua dan juga kepada seluruh umat islam..Amin.

Pesanan kepada semua, muslimin khususnya...

Jangan cuba bermain mercun
bimbang takut patah gigi
nanti senyum tinggal gusi...

Read more...

Friday, November 14, 2003

Pasir dan batu

Read more...

Bebaskan 13 pelajar dari ISA

Read more...

Monday, November 10, 2003

Beberapa hari kebelakangan ini, rasa macam masyghul sangat...pening kepala pun ada juga, tengok tiket dan duit yang warna-warni...tapi cantik...
sedang selesai masalah bas balik raya...moga-moga kami dan sahabat-sahabat senegeri yang lain dapat balik, raya nanti dan dtg ke uia semula dgn selamatnya...insyaallah...

Di mahallah pula, membantu mrc terutama biro tarbiyah, utk menghidupkan biah Ramadhan yang solehah. Setakat ini, al-hamdulillah...bacaan Al-Mulk, Azan subuh (melalui kaset) masih diteruskan fi kulli yawm....kuliyah, solat fardhu & solat terawih berjemaah masih lagi mendapat sambutan yang memberangsangkan....tadarrus Al- quran sedang dijalankan...insyaallah, 17 Ramadhan akan diadakan program " majlis khatam al-quran & iftar jam'ei bersama fellow...pelbagai usaha telah dijalankan, agar proram ini ber jaya mencapai matlamat serta mendapat sambutan dan kerjasama daripada semua warga mahallah...program mcm ni dah byk kali diadakan pada bulan Ramadhan tahun-tahun lepas ...tapi kurang berjaya...insyaallah, kami akan pastikan ia akan membawa perubahan pada kali ini....inilah salah satu wasilah yang baik utk menyampaikan/menyebarkan dakwah kepada masyarakat ....

Read more...

Nuzul Al-Quran
Rabu
17 Ramadhan 1424
12 November 2003

Kemahiran membaca atau menghafaz Al-Quran semata-mata bukanlah menjadi matlamat kita. Al-Quran diturunkan untuk dihayati dan diamalkan. Berita Harian.

untuk makluman semua, pihak rnd ma'ruf club dengan baik hatinya mengumumkan cuti kepada ukhwah dan akhawat semua....tapi sehari je tau....manfaatkanlah hari tersebut dgn sebaik-baiknya...walaupun sehari, tapi ia adalah hari yang paling bersejarah dalam bulan Ramadhan.

Read more...

Tuesday, November 04, 2003

Ramadhan

Bulan ramadhan bulan keampunan ( membakar dosa-dosa lepas)
Bulan ramadhan bulan al-quran ( mula diturunkan)
Bulan ramadhan bulan keberkatan (mudah dimaqbulkan doa)
Bulan ramadhan bulan kerahmatan (mempunyai ganjaran yg berganda2)
Bulan ramadhan bulan kejayaan (kejayaan umat islam dlm beberapa pperangn)
Bulan ramadhan bulan kesejahteraan (bebas drp godaan syaitan)
Bulan ramadhan bulan kemuliaan (penghulu segala bulan,bulan lailatul qadr)
Bulan ramadhan,
ialah
bulan yang penuh dengan pelbagai keistimewaan....

Oleh yang demikian, sama-samalah kita renung diri kita, sejauh mana kita telah memanfaatkan segala keistimewaan yang terdapat dlm bulan ramadhan ini...

Adakah kita bersungguh-sungguh memohon maghfirah drp Allah s.w.t....

Adakah kita bersungguh-sungguh memanjatkan doa, agar Allah menyelamatkan seluruh umat islam drp bencana-bencana yg menimpa..

Adakah kita bersungguh-sungguh cuba memahami maksud kalam Allah yang kita baca setiap hari itu atau sekadar membacanya sahaja...

Sama-samalah kita merenungnya, yang bukan hanya sekadar renung tapi renung dgn niat ingi melakukan perubahan....

Bulan ramadhan bulan istimewa,
datangnya hanya sekali setahun,
lailatul qadr bakal menjelma,
najah dunia akhirat jgn lupa pohonkan.

Read more...

Karya Pelajar

Nukilan:Mohd Sufian bin Hamid
Pelajar Tingkatan 6

NOSTALGIA SAR

SAR....
Gah namamu di bumi ilmu ini
Teguh perjuanganmu
Yang tidak kenal erti kegagalan
Kau menobatkan misi perubahan
Demi generasi cucu-cucumu
Generasi peneraju ilmu
Di bumi ini juga
Abadi namamu di sanubari kami

SAR....
Sebagaimana teguhnya perjuanganmu
Begitu jugalah teguhnya keazaman kami
Anank-anak generasi penerus Keagungan ilmu
Jika diimbas kembali
Saat-saat manis bersamamu
Membawa seribu satu makna
Buat kami
Kau telah mendidik kami
Kau telah menyuluh jiwa kami
Dari kegelapan malam
Sehingga terbitnya mentari

SAR....
Terasa goyah di hati kami
Apabila namamu yang dijulang puja
Diburuk-burukkan ke segenap pelusuk
Kami anak-anak didikmu
Tidak akan terus mendengar
Segala kutukan
Yang dilemparkan ke atasmu

SAR...
Akan kami teruskan
Akan kami tempuhi
Onak ranjau perjuangan ini
Sebagaimana generasi-generasi sebelum kami
Agar anak bangsamu
Tidak mati dahagakan ilmu....

Read more...

Agenda mengubah pendidikan Islam

Read more...

13 pelajar pulang sebelum raya

Read more...

operasi buru 2 warga Malaysia ditingkat

Read more...

Pergerakan Islam Malaysia ingin memperkukuhkan peranan selepas Mahadhir

Read more...

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP