Tuesday, October 21, 2003

Sebagaimana yang kita ketahui bahawa, didikan yang berteraskan agama adalah penting dan perlu terutama untuk melahirkan insan yang bersyakhsiah mulia, bukan sahaja di sekolah tetapi juga di rumah.

Tetapi, alangkah sedihnya apabila melihat keadaan sekarang, walaupun berjuta-juta lemon masalah sosial yang berlaku, namun pihak kerajaan masih lagi nak menghapuskan pendidikan yang berteraskan islam. Alasan yang mengatakan pelajar2 drp aliran agama tidak cemerlang dalam bidang IT, semuanya bohong! ramai je yang cemerlang, bahkan lebih cemerlang drp pelajar2 aliran biasa. Memang ada, tapi segelintir sahaja dan masalah ini boleh diatasi sebenarnya... syaratnya, bagi segala kelengkapan moden kepada mereka sebagaimana yang diberikan kepada pelajar2 sekolah aliran biasa, insyaallah mereka akan menjadi lebih cemerlang lagi..bukan setakat IT, bahkan syakhsiah dan sebagainya...

Mantapnya sesebuah negara itu, adalah terhasil atau terbentuk drp tingginya nilai peradaban/ akhlak/ moral rakyat negara tersebut dan Runtuhnya sesebuah negara itu, apabila hilang/ runtuhnya akhlak rakyat di negara tersebut, walau terdapat pembangunan secanggih mana sekalipun!


Alangkah gembiranya hari ini, sebab berjaya juga bagi sedikit motivasi kepada adik-adik sekolah dulu, yang bakal mengambil SPM pada awal bulan November ni...pada mulanya malu juga sebab sorang diri, tapi dengan semangat yang ada, kerana ingin melihat adik-adik berjaya dalam SPM yang bakal menjelma..cuba juga kuatkan semangat...minta kebenaran daripada ustaz, alhamdulillah ustaz amat-amat mengalukan...bukan motivasi apa, cuma bagi sedikit kata-kata semangat beserta harapan, sekejap je ..tak sampaipun setengah jam..kebetulan diorang mengadakan jamuan akhir tahun untuk semua pelajar tingkatan 5.

Walaupun sekejap, apa yang diharapkan agar ianya memberi kesan kepada mereka semua...alhamdulillah, ramai juga yang mengalirkan air mata ( bukan setakat muslimat, muslimin pun ada juga ). yang sedihnya, ketika saya bagi sedikit kata-kata semangat itu, adik saya tak de dalam dewan kecil tu...kawannya bagitahu saya, yang dia kat library, mungkin malu nak masuk...kalau dia ada, mungkin dia pun nangis juga ( tak delah, gurau je...adik saya lelaki, lelaki kan ego..mana boleh nangis...tambahan pula depan kakaknya...). muslimin, jangan marah ye...nanti cepat tua....

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP