Sunday, August 31, 2003

Islam: Sejauh manakah sumbangan kita sebagai pelajar Islam kepada agama kita sendiri...

Kadang-kadang kita kagum dengan
kelebihan orang lain yang pandai bagi ceramah, tazkirah, mengarang dan sebagainya, sebab kita rasa diorang mempunyai peluang yang luas untuk menyebarkan Islam. Sekaligus terfikir juga, alangkah bagusnya jikalau aku dikurniakan kelebihan seperti mana mereka semua.

Sebenarnya,Islam itu tersebar bukan sahaja melalui ceramah dan penulisan, tapi adalah juga melalui tingkah laku kita. Mungkin kita tak mampu untuk berceramah dan menulis, tapi kita mampu tonjolkan Islam dengan akhlak yang baik melalui pergaulan kita setiap hari. Oleh yang demikian, tampilkanlah syakhsiah diri yang terbaik seperti mana yang telah ditetap dan disarankan oleh agama kita, tidak kira di mana kita beradadan dalam apa jua pekerjaan yang kita lakukan, bermula daripada bangun tidur sehinggalah kita tidur. Kadang-kadang dakwah melalui tauladan ini lebih berkesan berbanding dengan bentuk2 dakwah yang lain.

Sebagai contoh, Qiyamullail. Memang kita tahu bahawaQiyamullail itu banyak fadhilatnya dan melakukannya adalah sangat dituntut terutama kepada sesiapa sahaja yang mengaku dirinya sebagai pejuang Islam, tapi kadang2 kita tak mampu lagi nak melawan nafsu kita untuk meninggalkan tilam yang empuk, untuk mengadap Allah s.w.t. Padahal kita tahu bahawa ia adalah salah satu sumber kekuatan luaran dan dalaman/iman kita kepada Allah s.w.t dan pada waktu ini juga, doa seseorang itu mudah dimaqbulkan. Dengan keberkatan daripada Qiyamullail ini, kadang2 room-mate kita yang selalu solat subuhgajah pun, jadi berubah... yang dulu solat subuh pukul 7, tapi sekarang dia yang kejut kita untuk berqiyamullail.

Begitu juga dengan solat di awal waktu... seelok-eloknya 5 minit sebelum azan, kita dah ready dengan wudu' dan bersiap2 untuk mengumandangkan azan (lelaki) dan menunaikan solat (perempuan). Sahabat2 kita yang lain yang suka meremeh-temehkan solat di awal waktu ni..dengan sendirinya akan terikut, sehingga 10 minit sebelum tiba waktu solat, dia dah bagi isyarat red light kat kita... bukan tanda apa, tapi sebagai peringatan bahawa waktu solat dah nak tiba..supaya kita stopkan dulu kerja2 yang lain,untuk bagi laluan kepada solat fardhu...dia bimbang, kalau2 kita pula yang lupa!

Banyak lagi contoh2 yang lain, tapi satu lagi contoh yang boleh kita kongsi.. iaitu berkenaan dengan salam. Kadang2 kita hanya bagi salam kepada sahabat2 yang rapat dan sama fikrah dengan kita sahaja. Kali ini, kita sama2 buat perubahan..kita cuba bagi salam pada sape2 sahaja yang kita jumpa (muslim), tak kiralah dia tu fikrah apa dan macam mana penampilannya. Mungkin mula2 kita segan,tapi bila kita cuba perlahan-lahan, insyaallah boleh!.. syaratnya dengan niat ikhlas iaitu untuk merapatkan ukhwah sesama umat Islam.

Sebagai kesimpulannya, Allah telah mengurniakan kepada setiap insan itu kelebihan dan kelemahan masing2 yang mana ianya berlainan di antara satu sama lain. Ianya bertujuan, untuk membuktikan kekuasaan, kebijaksanaan dan keadilan allah s.w.t terhadap hamba2nya yang mana kekuasaan itu mengatasi segala kuasa yang ada pada makhluknya. Dengan adanya kelebihan dan kelemahan yang pelbagai inilah menjadikan kita seorang yang sentiasa merendah diri, bertolak ansur, hormat-menghormati dan saling bantu-membantu/lengkap-melengkapi di antara satu sama lain kerana sesuatu kebahagiaan itu tidak akan tercapai jika kita tidak saling faham-memahami di antara satu sama lain.

Tidak semua perkara yang baik itu ada pada diri kita dan tidak semua perkara yang kurang baik itu ada pada diri kita.

Sama2lah kita cari di mana kelebihan/kekuatan diri kita dan ke arah mana kita telah sumbangkannya selama ini... dan sama2lah kita cari juga di mana kelemahan diri kita dan adakah kita cuba berusaha untuk memperbaikinya ke arah kebaikan ataupun di sebaliknya.

Kalau boleh, jika kita melihat di mana kelebihan dan kekurangan yang ada pada sahabat2 kita... sama2lah kita cuba untuk mempertingkatkan kelebihannya serta memperbaiki kekurangannya demi untuk kemantapan umat Islam itu sendiri...

Inilah sedikit pengisian rohani, semoga ianyadapat memberi manfaat kepada kita semua. Sama2lah kita merenungnya dengan mata hati, menilainya dengan akal fikiran dan mengamalkannya dengan anggota badan.

Apa-apa yang kita lakukan, dengan niat ikhlas untuk memperjuangkan agama Islam, insyaallah akan dinilai oleh Allah s.w.t.

Jangan lupa sahabat2 semua, pilihanraya kampus akan berlansung pada 4/9/2003, hari Khamis, bermula pada pukul 9.00 pg - 5.30 ptg. Sama2lah kita turun untuk berpilihanraya..ajaklah kawan2 kita yang lain... gunalah peluang keemasan sekali setahun ini dengan sebaik2nya...laksanakanlah salah satu daripada kewajipan kita sebagai pelajar Islam ini dengan sebaik yang mungkin... pilihlah bakal2 pimpinan yang benar2 ingin menegakkan/melaksanakan Islam di universiti kita ini, lebih2 lagi di taman ilmu,iman,akhlak dan budi ini. ( saje je tambah iman+akhlaq).

Akhir sekali,sama2lah kita doakan, agar pilihanraya kampus yang akan berlangsung tak lama lagi bukan sahaja di UIA, tapi di seluruh IPT, berjalan dengan lancar dan bersih daripada anasir2 yang tidak sihat.

Semoga Allah memberi kemenangan hanya kepada mereka yang benar2 ikhlas untuk memartabatkan dan memperjuangkan Islam di IPT masing2, terutamanya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

La Tahzan Wa La Takhaf, Innallah Da Iman Ma'al Mukminin.

Insyaallah...umat Islam boleh...sama2 kita doakan...

Dan INGAT!!!!! Tangan2 kitalah yang menentukannya...( undilah berdasarkan ilmu dan iman, bukannya nilaian luaran semata2....)

Wassalam.

Read more...

Wednesday, August 20, 2003

keimanan ammar bin yassir
sama2lah kita renungi dengan mata hati fikir dengan akal fikiran hayati dengan perasaan dan amal dengan anggota badan...
kisah tauladan

Read more...

Jobless graduates lack critical skills
Annie Freeda Cruez

KUALA LUMPUR, Aug 19: The Government is concerned about the increasing number of unemployed graduates, many of whom lacked communication skills, are unable to use computers and lack team spirit.

Human Resources Minister Datuk Dr Fong Chan Onn said feedback from employers indicated that most of these graduates were from public universities.

"I have informed the Cabinet that employers prefer to employ graduates from private institutions of higher learning and those who return from overseas because of their qualifications and their better computer skills and work competency.

"According to the employers, public university graduates find it hard to communicate in English, have no proper computer skills and are unable to interact with other races and carry out tasks as a team. They also prefer to work within the stipulated working hours and do not go the extra mile to close deals after office hours or stay back to do extra work." Speaking to reporters after launching the Graduate Training Scheme (GTS) II at Crown Princess Hotel here, Fong said the feedback he received from employers was submitted to the Cabinet on several occasions and to the Education Ministry.

"It's important that universities also take into consideration employers' demands so that graduates are well qualified and competent when seeking employment in the private sector." Some 30,000 graduates register with the Manpower Department annually for jobs.

In view of the many unemployed graduates, Fong said, the Government allocated RM100 million under the stimulus package to provide specialised courses for some 15,000 unemployed graduates to enable them to be more competent.

The graduates will be taught Microsoft Certified Systems Engineering, Cisco Certified Network Professional, Linux Systems Administration, Business Accounting and Marketing, apart from information and communications technology (ICT) and English.

Graduates who had not been employed since 1999 are qualified to apply.

(Sumber: NST)

Read more...

Thursday, August 14, 2003

cahaya di wajah nabi (s.a.w)
buletin

Read more...

Tuesday, August 12, 2003

Asma' binti Abu Bakar Ash-Shiddiq
tazkirah

Read more...

Tangan anak terbakar cuba bantu ibu bakhil
bharian.com.my

Read more...

Pelik melihat keriangan Amrozi
Peguam Menulis
Oleh Salleh Buang (Utusan Online)
Apakah imej terakhir mengenai prosiding jenayah kes Amrozi di Indonesia yang ada pada minda anda ketika mengikuti liputan berita televisyen minggu lalu?

Bagi kebanyakan media Barat, imej yang ditonjolkan mereka mengenai Amrozi ialah tentang senyumannya. Lalu penjenayah ini diberi gelaran the smiling bomber, yang saya kira tak perlu saya terjemahkan lagi.

Bagi kita yang bukan ahli psikologi, sukar kita membuat rumusan. Apabila seorang itu baru sahaja disabitkan kesalahannya lalu dikenakan hukuman mati tetapi ia masih lagi gelak ketawa seolah-olahnya apa yang berlaku pada dirinya itu sesuatu yang melucukan atau menghiburkan, ada dua kemungkinan

(a) Pertama, orang itu sebenarnya tidak siuman;

(b) Kedua, orang itu percaya bahawa jenayah yang dilakukan olehnya itu (pengemboman dan pembunuhan) sebenarnya adalah bukan satu jenayah, bahkan satu khidmat cemerlang yang telah disumbangkan olehnya, lalu dia berhak merasa bangga diri.

Dalam bahasa mudah, bergantung kepada persepsi kita terhadapnya, Amrozi adalah gila atau wira. Hanya dua andaian ini sahaja yang kita boleh buat bila kita lihat Amrozi menunjukkan penumbuknya, dan kemudian kedua-dua ibu jarinya (menandakan bagus) dengan tersenyum lebar sebaik sahaja hukuman mati diumumkan ke atasnya.

Malangnya bagi umat Islam di rantau ini, hanya Amrozi yang ada di Indonesia yang telah ditangkap dan diheret ke mahkamah kerana jenayah menyebabkan kematian 202 warga asing pada 12 Oktober 2002 lalu. Ada banyak lagi Amrozi lain, yang namanya bukan Amrozi, yang menginap bukan di Bali atau di Jakarta, tetapi di Washington dan di London, yang telah melakukan jenayah yang lebih teruk lagi, menyebabkan kematian ratusan ribu orang lain yang juga tidak berdosa, di Iraq, di Afghanistan dan di banyak tempat lagi di muka dunia ini.

Atas prinsip yang sama, tidakkah juga orang lain (yang namanya bukan Amrozi, tetapi jenayahnya lebih teruk dari jenayah Amrozi) juga wajar diheret ke mahkamah, dibicarakan, disabitkan dan dijatuhkan hukuman yang setimpal bagi segala dosa mereka?

Dan jika kita katakan Amrozi yang ada di Indonesia itu seorang yang gila kerana terus gelak ketawa sekalipun setelah dijatuhkan hukuman mati kerana kesalahannya mengebom kelab malam di Bali lalu, tidakkah mereka yang terus gelak ketawa di pantas dunia dengan kesombongan kuasa mereka mengebom Baghdad dan bandar-bandar lain di Iraq itu juga gila?

Pastinya anda sudah biasa dengar istilah WMD (weapons of mass destruction - senjata pemusnah besar-besaran) yang sering digunakan oleh Bush dan Blair, dua petualang dunia terbesar di alaf baru ini, bagi menjustifikasikan pengeboman dan pembunuhan ribuan rakyat Iraq.

Pada saya, WMD sebenarnya bererti words of mass deceit (perkataan-perkataan pembohongan terbesar). Jika Amrozi Nurhasyim dapat diheret oleh pihak berkuasa Indonesia ke mahkamah atas tuduhan membunuh warga asing, apakah George W. Bush dan konconya Blair serta Howard juga akan satu hari dapat diseret oleh masyarakat dunia ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa atas tuduhan melakukan jenayah terhadap kemanusian?

Mengikut satu laporan yang sempat saya baca di Internet hujung minggu lalu, khabarnya Amrozi ada berkata kepada seorang wartawan Australia (semasa dia ditemu bual di bilik tahanannya beberapa hari sebelum mahkamah mengumumkan keputusannya) bahawa dia tak takut mati. Sekalipun dia akan mati tidak lama lagi, katanya kepada wartawan itu, perjuangannya akan diteruskan oleh orang lain termasuklah oleh anak-anak dan cucu-cucu kita.

Perjuangan ini tidak akan berhenti. Akan ada jutaan lagi orang seperti saya. Nama mereka tidak akan sama seperti nama saya, tetapi mereka akan melakukan perkara yang sama seperti yang telah saya lakukan, tambah Amrozi.

Ditanya lagi oleh wartawan itu jika dia ingin memperkatakan sesuatu kepada waris-waris mangsanya yang terdiri dari warga Australia, Amrozi khabarnya menjawab: ``Mereka sudahpun mati. Apa lagi yang boleh saya katakan kepada waris-waris mereka?''

Dalam pengeboman di Bali itu, 88 daripada 202 orang yang terkorban terdiri daripada warga Australia.

Ditanya pula jika ada apa yang hendak dikatakan olehnya sebagai pesanan terakhir kepada isterinya, Amrozi khabarnya menjawab ``Katakan kepadanya supaya terus bersabar. Minta dia doakan agar saya mati syahid. Saya mahu mati sebagai mati syahid.

Sejak dia ditangkap kira-kira sebulan selepas peristiwa pengeboman itu berlaku Amrozi tidak pernah menafikan penglibatannya dalam jenayah itu. Dia mengaku bahawa dialah yang membeli van mini dan bahan letupan yang digunakan dalam kejadian ngeri itu. Sejak ditangkap, setiap kali dia dikemukakan di khalayak ramai di hadapan wakil media, dia sentiasa kelihatan senyum dan riang ria, berborak dan berjenaka dengan pegawai-pegawai polis yang menjaganya. Apakah tabiat luar biasa ini manifestasi seorang gila atau wira? Bila ditanya kenapa dia terlibat sama dalam perancangan mengembom pusat hiburan di Bali itu, dia sering menjawab niatnya ialah membunuh sebanyak mana warga Amerika. Dia kecewa yang banyak mati adalah bukan warganegara itu.

Dilahirkan pada 1962 di suatu kampung terpencil, Tenggulun, dan mempunyai 12 adik-beradik lain, Amrozi dikatakan pernah datang ke Malaysia bersama abangnya Mukhlas pada tahun 80-an lalu kerana mencari kerja. Tidak tahulah kita sama ada berita ini (yang saya temui di laman web CNN) adalah benar ataupun tidak.

Mengikut BBC pula, Amrozi dikatakan ada bekerja di Malaysia sejak pertengahan tahuun 80-an sehingga 1991, bila dia dikatakan telah pulang ke Indonesia. Andainya laporan CNN dan BBC ini benar, dan Amrozi pernah tinggal dan bekerja di negara kita ini, tidak mustahil ada di antara rakyat Malaysia yang telah mengenalinya dari dekat dan mengetahui watak dan jati dirinya yang sebenar.

Mereka ini mungkin lebih mampu memahami apakah yang menyebabkan seorang belia dari satu perkampungan kecil di Jawa Timur sanggup melakukan apa yang telah berlaku pada Oktober 2002 lalu itu.

Baca: PKPM gara-gara politik pincang

Read more...

Keadaan dalam perkhidmatan awam membimbangkan: Segera hapus rasuah: TPM
Oleh Muhd Yusuf Abu Bakar dan Azrina Ahzan (Berita Harian Online)

KUCHING: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, langkah lebih berkesan perlu dilaksanakan dengan serta merta untuk membendung gejala rasuah, terutama dalam sektor perkhidmatan awam.

Timbalan Perdana Menteri berkata, dari 1998 hingga akhir tahun lalu, 1,342 orang ditangkap kerana terbabit dengan pelbagai kesalahan rasuah.

�Lebih separuh daripadanya adalah kakitangan awam dan saya bimbang dengan keadaan ini,� katanya ketika merasmikan Konvensyen Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) 2003 di Hotel Crowne Plaza Riverside, di sini, semalam.

Katanya, jika gejala itu tidak diatasi segera, ia boleh menjejaskan kewibawaan negara dan mempengaruhi syarikat asing untuk tidak melabur di negara ini. Malah, tanggapan rakyat terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan penjawat awam turut pada tahap serius.

Turut hadir, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Osman dan Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR), Datuk Zulkifli Mat Noor.

JKP 2003 yang bertemakan Pemantapan Integriti Tanggungjawab Bersama itu dihadiri 560 peserta mewakili pelbagai agensi kerajaan peringkat Persekutuan dan negeri dari seluruh negara.

Sebanyak 12 kertas kerja dibentangkan dalam konvensyen dua hari itu yang dianjurkan oleh Urus Setia Penyelaras JKP dan Kerajaan Sarawak.

Abdullah berkata, adalah penting bagi kakitangan awam untuk mengubah corak pemikiran supaya menjadi lebih amanah, bertanggungjawab, tidak melakukan penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan menerima rasuah.

"Kakitangan awam yang mempunyai pemikiran dan mengamalkan nilai yang baik serta berdisiplin tinggi mampu menolak godaan untuk menerima rasuah. Ini kerana usaha untuk mengatasi perbuatan negatif berkenaan tidak akan berjaya melalui penguatkuasaan undang-undang saja," katanya.

Beliau berkata, berlakunya gejala negatif berkenaan adalah tanda kewujudan kecacatan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam.

"Sekiranya sesuatu perkhidmatan mengambil masa terlalu lama, orang ramai mungkin terjebak untuk melakukan rasuah bagi mendapat perkhidmatan yang diperlukan. Jika agensi kerajaan meningkatkan ketelusan dan mesra pelanggan, gejala rasuah dapat dibendung," katanya.

Abdullah yang tiba di sini pagi semalam berkata, usaha kerajaan bagi mengurangkan gejala rasuah turut membuahkan hasil apabila sebuah pertubuhan bukan kerajaan antarabangsa, Transparency International menyenaraikan Malaysia di tangga ke-33 antara 141 negara dalam indeks persepsi rasuah bagi tahun lalu.

"Ini adalah satu peningkatan tahap tanggapan ahli perniagaan, penganalisis politik dan orang awam dari negara luar terhadap rasuah di Malaysia, berbanding pada 1995 yang mana Malaysia berada pada tangga ke-23 antara 41 negara," katanya.

Beliau juga berkata, tanggapan rakyat terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa turut boleh mempengaruhi pelabur asing dan jika ini berlaku ia akan menyebabkan imej kerajaan akan dipandang rendah dan mungkin mereka tidak mahu berurus niaga di negara ini.

Antara kertas kerja yang dibentangkan di konvensyen itu ialah oleh bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Musa Hitam; Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; Ketua Pengarang Kumpulan The New Strait Times Press (M) Bhd, Tan Sri Abdullah Ahmad; Pengarah Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), Datuk Mustapa Mohamed dan Yang Di Pertua Dewan Perniagaan Melayu Malaysia, Datuk Syed Amin Al-Jefri

Read more...

Monday, August 11, 2003

Salamat Hashim: Perginya tokoh perjuangan Islam di selatan Filipina
Man Utd win Community Shield
Air: Berita yang tidak diberitakan
Iklan Kartun Enti Hurrah Siri 1
Bila Israel desak agen Mosadnya diserahkan
Cinta Sufiah 1
Cinta Sufiah 2
Cinta Sufiah 3
Cinta Sufiah 4

Read more...

Sunday, August 10, 2003

Apabila George W. Bush Memberi Kata Dua Kepada Dunia

1.
Pabila George W. Bush memberi kata dua kepada dunia
�Either you are with US, or with the terrorists�
maka dunia tersungkur di lutut Amerika
maka Paskistan mula menutup madrasah
kita �salute� sama Megawati Soekarnoputri
yang jumpa Bush Al Asghar di Rumah Putih
berbahasa Indonesia tika diwawancara CNN
tapi tidak akur sama Amerika
untuk menutup pesantren
kilang ulama� Indonesia.

2.
Indonesia menyaksikan
Bali dibom
Hotel Marriot dibom.

3.
Dunia telah menyaksikan
Riyadh
Nairobi
Casablanca
Dibom.

4.
Membaca bicara Bush Al Asghar
Maka dunia yang telah jadi unipolar
Semuanya menjadi koloni baru
Empayar Inggeris yang pernah menjajah Amerika
Diperkudakan
Untuk mengabsahkan
Citarasa Amerika
Pizza Coca-cola
Tortila.

5.
Bush bicara kebenaran
Demi keamanan sejagat
Apakah realitinya demikian
Lihat saja My Lai jadi korban GI di Vietnam
Granada
Panama
Libya
Afghanistan
Iraq
Semua di kanvas sejarah
Lukisannya indah.

6.
Membaca bicara Bush Al Asghar
Teringat orang-orang yang sakit
Sakit melihat orang lain kurang ISLAMIK
Maka mereka ini tidak nampak perjuangan atas tiket demokrasi
Demokrasi dibunuh di Algeria
Amerika bungkam seribu bahasa

Mereka ini berjuang atas nama Salafusoleh
Tapi akhlak mereka tidak menggambarkan
Generasi pertama
3 kurun sesudah Nabi
apa ada pada nama
mereka menjaja generasi sahabah
tetapi mereka mensohorkan syiar yang parah
usahlah bicara pertemuan di rumah Al Arqam Ibnu Al Arqam
mereka terlalu gelojoh untuk mentaqdiskan golongan mereka

YANG PERLU DIPERJUANGKAN ADALAH ISLAM

Bukan
Hizbi
Parti
Mazhab
Manhaj
Semuanya itu
Wadah
Alat
Bukan matlamat.

7.
Tidak ada maqam
�HOLIER THAN THOU�
dalam Islam.

Ramli Abdul Rahim
Malaysia
9 Ogos 2003

(dipetik dari mailing list gerak-usrah@yahoogroups.com)

Jom baca-baca...
Kenapa Menjadi Cicak Kalau Boleh menjadi Naga?

Read more...

Friday, August 08, 2003

Statistik Jenayah Pada Suku tahun Pertama 2003

JENAYAH INDEKS (2003)
Kemaskini pada 22 April 2003
rujuk di sini :http://www.rmp.gov.my/pdrm02/pdrm.htm

Read more...



Artikel yang menghina al-Quran dari Newsweek

Jawapan oleh Dr. Maher Hathout
Response to "Challenging the Quran" Article in Newsweek

Read more...

Japan's search for a non combat zone in Iraq
source:Islamicity.com
By: Monzurul Huq
The Daily Star* -

Japan is desperate to join the invasion in Iraq and there is no hiding in Tokyo's ambition to become part of a new axis of 'non-evils' that the Japanese leadership sees as the driving force in an uncertain world of the near future. Amid sharply divided opinion within the country's political circle, the Diet has already passed a bill allowing the powerful Japanese army under the disguise of a non-evil name of self-defense forces to be deployed in Iraq. However there is nothing clear yet about the future of the country (Iraq) or that of the invading forces of the 'non-evils'. It is interesting to note that the bill has been passed in the Diet with the active support of a political party preaching loudly the teachings of Bhagaban Buddha, the supreme proponent of the idea of self-sacrifice and non-violence. It, therefore, seems natural everywhere that when politics gets mixed-up with religion, both lose their respective position of respect and restraint.

For more than a decade Japan has been seen drifting slowly away from its post World War II pacifist position towards a more hawkish standing in international politics. It is true that Tokyo came under barrage of criticisms in 1991 for not joining the broader coalition of the first Gulf War by contributing troops. Japan was at that time still following strictly the principles that call for denouncing war and avoiding any military involvement outside its borders. Such principles, enshrined in country's war renouncing constitution, are still considered to be valid as there was no amendment to the article 9 that specifies the rejection of war or any preparation related to armed conflict overseas.

But politicians everywhere try to find out ways to overcome any obstacle that they might come across in their pursuit of reaching a specific goal. Here, in by-passing the constitutional bindings, the goal for Prime Minister Junichiro Koizumi was to join the Bush-Blair axis at a time when Tokyo's closest ally has mostly been isolated in international politics and facing criticism at home for cheating the public by providing fictitious information about the threat that Iraq was posing. No doubt, the loud-voiced Buddhists and pacifists were happy to vote in favor of a bill that in all account counters the teachings of Buddha but helped Koizumi to save his face for the time being by not letting down his friends at the hour of their need.

Japan's re-emerging desire to be a military power capable of reaching distant corners of the globe was first publicly displayed in early 1990s, soon after the first Gulf War. During the post World War II period the first Japanese deployment of troops overseas was in Mozambique, where self-defense forces personnel were sent to help the country solve its internal conflicts. This was quickly followed by Tokyo's involvement in UN peacekeeping operations in Cambodia, Zaire, Golan Heights and East Timor.

But in all such previous occasions, despite criticism at home and in neighboring countries that saw a re-militarized Japan, in whatever form the process evolved, as a threat to their own security, the UN umbrella gave a tacit legitimacy to the act of by-passing country's pacifist constitution. But the new law that has been enacted a week ago is different in a sense. It doesn't mention at all the necessity to obtain approval from a collective world body before Japanese troops are to be deployed in distant territories. With the law in hand, Koizumi and his trusted advisers are now poised to send Japanese soldiers to Iraq with the overt intention of helping the process of rehabilitation and rebuilding of the country.

But there remains a small obstacle before the ambitious Japanese leadership would be able to satisfy its own desire of helping the axis of non-evils, to extend its present proximity that reminds many of Winston Churchill's infamous saying -- the 'white man's burden'. Japan, after all, is a country of the yellow race and this might help the new axis to dilute its image of being carrying a colonial burden of the past on its shoulder.

The new law also specifies that the Japanese self defense forces personnel are to be deployed only in non-combat zones in Iraq and initially they will be involved only in humanitarian and reconstruction work rather than providing logistic support to US troops. The changes in tone of the law is mostly to convince the nervous public who, amid the non-stop counting of body bags of US military personnel, are expressing increasing uneasiness over the deployment of Japanese troops in Iraq. Bowing to the public pressure, the Japanese government now appears to be seeking less hazardous mission for its troops. According to the original plan, they were supposed to maintain the supply of water and ammunitions and filling other logistic needs for US and other soldiers in Iraq. Koizumi now has to convince Washington to accept this new idea and analysts find it not to be an easy task for the Japanese leader.

Moreover, it is not yet clear where the Japanese troops are to be deployed in Iraq. The new law forbids their deployment in any combat zone. Critics of the law, who earlier opposed the passage of the bill, are now voicing their concern that since the whole of Iraq has turned into a combat zone with the mounting casualties on US side, sending troops anywhere in Iraq would be a gross violation of the new law.

Japan's popular daily Asahi Shimbun in one of its latest issues has published a fictitious conversation of a wife of a would be deployed Japanese military personnel with the prime minister. Replying to the queries of the worried wife about the areas in Iraq where fighting was going on and where not, the prime minister simply replied that she couldn't expect him to answer that question. In reply the wife asked the prime minister a second question: 'where will you send the contingent when you can't identify a non-combat zone?' The whole of Japan like the fictitious wife of the defense forces personnel is now anxiously waiting for an answer to this second question from the prime minister. A convincing reply is yet to come.

In fact the Japanese officials themselves are puzzled on the location of country's contingent in Iraq. Japan initially proposed to the US the idea guarding a number of airports including that of Baghdad. But the US is in no mood to hand over responsibilities of what it considers strategically important sites to outsiders. Instead, Washington proposed that Japanese soldiers should be stationed in Balad, a place where US troops are coming under repeated attacks in recent days. The proposal no doubt came as a horror to the Japanese officials and they are now saying that it might take a little longer to decide the location for troops deployment, and also to identify what specific duties Japanese soldiers are supposed to perform.

Such recent twist and turn of events have compelled even hawks in Japan to take a cautious standing concerning the location where Japanese soldiers are to be deployed. They too are obviously not at ease with the prospect of sending young self-defense forces personnel with no combat experience at all to a deadly trap like Balad. The defense agency chief Shigeru Ishiba, known for his hawkish standing, has indicated that it might not become possible for Japan to send its troops to Iraq before November. And if no non-combat zone in Iraq is located beyond that date, there is every possibility that the burden might remain on the shoulders of white man for a much more longer period.

Source: www.thedailystar.net

Read more...

Adab al-ikhtilaf

The enemies of Islam, despite their own internal differences, never wanted to give a free scope to this blessed awakening. How many are the arms and resources which they have used to combat us! Some within the Muslim ranks are also part of this armory and have been used as the agents to sabotage the movement for reconstructing the Ummah in the true light of Islam. One of the most devastating methods used by the enemy was the strategy of "divide and rule." This was facilitated by the existence of rampant discord (ikhtilaf) in the Muslim Ummah. The Islamic awakening soon found itself facing the grievous challenge of disagreements (ikhtilaf) over and above the many other challenges which consumed the energies of the sincere workers for Islam. Energies were further dissipated on the perilous rock of discord. Some among the youth identified themselves with the early righteous forbears (the salafiyyah) and others with the upholders of hadith (ahl al hadith); one group identified itself with a particular school of thought (madhhab) while others did not see the necessity for this. Among these groups, various accusations of unbelief, blasphemy, harmful innovation, trachery, spying, and so on are bandied about. All of these accusations ought not to be exchanged between fellow Muslim alone publicized through all the available media in total disregard of the fact that the malicious attempts to extinguish the light of Islam are more dangerous to the survival of the ummah than these differences.

In retrospect, we can see that the leading scholars of the schools of Islamic jurisprudence had reasons to justify their differences of opinion and lessen their impact. The master perpetrators of disagreement in our times, however, do not have a single plausible basis for justifying differences. They are not mujtahidun or person capable of independent reasoning or analytical thought. They are, rather, unthinking followers (muqallidun) of those among them who raise their voices to proclaim that they are not in fact 'followers' nor do they believe in the 'duty to follow.' They claime that they derive their rulings and opinions directly from the Quran and the Sunnah of the prophet, peace be upon him. In reality, they cling to some books of hadith and follow in the footsteps of their authors in all matters pertaining to the authenticity of a hadith and the trustworthiness and reliability of its narrators. Some of them claim knowledge of science which studies the biographies of hadith reporters and the extent of their reliability. On the basis of studying a single book on this vast subject, a person cannot justifiably elevate himself to the position of a mujtahid.

It is only appropriate that someone who has acquired some real knowledge should not behave like an ignorant person and hurl accusations and insults agains others. He should realize the grave dangers facing the Islamic faith and seek to ward off these dangers. He should be keenly concerned to bring together the hearts and minds of people even while they follow different school of thought. At least they should stick scrupulously to the ethics and norms (adabs) of proper behaviour when differences do arise, as did the noble scholars of the past.

(Source: Taha Jabir al-Alwani, The Ethics of Disagreement In Islam (Adab al ikhtilaf fi al Islam), The International Institute of Islamic Thought, 1417/1999.)

Read more...

Thursday, August 07, 2003

Coming Back to Islam: A German Diplomat's Journey

On September 8, 1980, I drove up to Venusberg Hill in Bonn, site of the diplomatic training school of the German Foreign Office, to participate in a seminar on Islam. At that time, I had no idea that only two years later I would find myself as a pilgrim to Makkah. The Magnitude of the turning point I was about to face in my life did not begin to drawn upon me until I had a chance to reflect on the astute lecture by my Muslim colleague, Muhammad Ahmad Hobohm, and got into a conversation with another speaker, Imam Muhammad Ahmad Rassoul, the German-Egyptian head of the Islamic publishing house in Cologne.

I showed him a 12-page manuscript I had been fine tuning for quite some time. In view of my cousin's upcoming 18th birthday, I had drafted it to record for him the few things I considered unquestionably true - from a philosophical point of view.

Rassoul's reaction was astonishing: If I really was convinced of what I had written down, then I was a Muslim! At first, I hesitated to believe him, but he subsequently convinced me when he asked for the rights to publish my paper as 'Philosophical Approach to Islam'.

A few days later, on September 25, 1980, I professed my faith: I bear witness that there is no divinity besides Allah, and I bear witness that Muhammad is Allah's messenger.

Trying to give an account of one's spiritual growth - leading up to such a crucial step - is a rather questionable enterprise...

Besides, many a greater mind has failed in this attempt. Tempestuous Omar, later to be the 2nd Caliph, had been violently persecuting the Muslims up until his sudden conversion. It is impossible to fathom why, in the midst of a family feud, he was won over by Islam upon reading the 20th Surah, Taha...

The same is true for the fascinating book about Muhammad Asad's (a Jew) Road to Makkah, where the experience of conversion is mentioned in but a few scant lines which also ae not very illuminating to the skeptical reader. In one passage, he even claims to have soaked up Islam as if it were by osmosis. A similar thing obviously happened to Christian (Abdul-Hadi) Hoffman during his instant conversion, which 'struck out of the blue'.

I, too, had felt Islam�s magnetic attraction for many years, if not decades, because I felt intellectually and emotionally so much at home with Islam as I had been there before.

The following passage was extracted from Murad Hofmann's Journey to Makkah, pp. 27-28

Read more...

Tuesday, August 05, 2003

Suhakam fails in fine print
By: Steven Gan (source: malaysiakini.com)

What Suhakam has done so far can hardly be said to be achievements. At best, it can be called initiatives.� No, these are not the words of a Suhakam critic - and there are many. These words are from none other than Suhakam vice-chairperson Harun Hashim.

And indeed, he is right.

However, to evaluate Suhakam�s performance in protecting human rights - and press freedom in particular - the question we should ask is not so much what it has done, but what impact it has made.

The answer is, sadly, very little.

Suhakam�s three-year track record speaks for itself. Let�s begin with 2000, the year Suhakam was formed.

Jan 13: Harakah editor Zulkifli Sulong and printer Chia Lim Thye charged for sedition.

Feb 28: The frequency of Harakah was slashed from eight issues a month to two.

March 27: Bimonthly current affairs magazine Detik, published by independent editor Ahmad Lutfi Othman, banned.

April 15: Weekly tabloid Ekslusif, published by Karangkraf, banned.

Aug 31: Monthly youth magazine al-Wasilah, also published by Ahmad Lutfi, banned.

The situation in 2001 was no better.

February: The government blocked the distribution of international weeklies Asiaweek and Far Eastern Economic Review. In particular, Asiaweek was accused of publishing a photo of Mahathir which made him look �tired and stupid�.

Feb 5: Malaysiakini barred from government functions. The police, too, have slapped a ban on malaysiakini.

March 5: Mahathir accused malaysiakini of being unpatriotic. "These people act like traitors ... and people who love Malaysia cannot count on them," he said.

March 14: Selangor police chief filed a police report against malaysiakini for a �seditious� story on the Kampung Medan racially-motivated killings.

May 28: MCA bought Chinese-language dailies Nanyang Siang Pau and China Press.

December: The government ticked The Sun off for publishing an assassination plot against the country�s top two leaders.

Last year, the attack on the press continued.

January: The government again blocked distribution of Newsweek, Time, Economist and Far Eastern Economic Review.

March 12: Ahmad Lutfi threw in the towel and stopped all his unlicenced publications after a long battle against Home Ministry.

April 3: Malaysiakini barred from covering proceedings in the Parliament.

June 1: TV2 cancelled the screening of a Chinese-language documentary on the takeover of Nanyang Siang Pau and China Press.

Sept 29: New Chinese-language daily Oriental Daily appeared for only one day after it was told that it did not have a printing permit. It eventually obtained the green light from the government in December.

The first half of this year saw more erosion of press freedom.

Jan 20: Police raided malaysiakini, seizing 19 computers.

April: Government leaders called for the banning of the Economist.

May 2: Harakah editor Zulkifli Sulong fined RM5,000 for sedition on the eve of the World Press Freedom day.

So what has Suhakam done in response to such attacks?

Not much. Clearly, the human rights watchdog has been more of a detached bystander than a human rights protector. But to give credit where it is due, Suhakam did make a number of suggestions this year on press freedom.

Among them were for the automatic approval and renewal of publication licences, amendments to Printing Presses and Publications Act and Official Secrets Act, and the enactment of a freedom of information act as a guarantee to press freedom and access to information.

But as with others, such recommendations have been ignored by the government.

Who controls what?

The struggle for press freedom - with or without Suhakam support - must continue. The battle is tough for it involves two fronts, repressive laws and the government�s direct, and indirect, ownership of our media.

Much has been said about how restrictive laws have kept journalists on a short leash - PPPA, OSA, Sedition Act, Internal Security Act, contempt, libel and defamation, to name a few. Suffice to say that the number of laws that directly or indirectly impinge on press freedom runs to about 35.

What about media ownership in Malaysia? Here�s how it looks like.

English-language press: New Straits Times and Malay Mail are controlled by Realmild, whose owners are believed to be Umno proxies. The Star is owned by MCA�s investment arm, Huaren Holdings. The Sun and business weekly The Edge are under Nexnews - a company jointly owned by Vincent Tan, a business tycoon with close links to Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, and Tong Kooi Ong, a former supporter of ex-deputy prime minister Anwar Ibrahim, who is now seeking to reinvent himself.

Malay-language press: Utusan Malaysia is directly owned by Umno since its controversial takeover in 1961, while Berita Harian is part of the New Straits Times Press group under Realmild.

Chinese-language press: Both Nanyang Siang Pau and China Press are owned by MCA, while Sin Chew Daily and Guangming Daily are owned Sarawak timber tycoon-turn-media magnate Tiong Hiew King, who has close links to MCA. Newly launched Oriental Daily is owned by another Sarawak timber tycoon, Lau Hui Kang.

Tamil-language press: Both Tamil Nesan and Malaysian Nanban are both owned by MIC leaders.

Broadcasting stations: TV1 and TV2 are state-owned, TV3 is under Realmild, NTV7 is owned by Agriculture Minister Effendi Norwawi, a politician from Sarawak, and satellite TV Astro is owned by Ananda Krishnan, another tycoon with close links to Mahathir. The bulk of the ownership of radio stations is split between state-owned RTM (four stations) and Ananda�s Astro (five stations), while MCA controls Rediffusion (two stations).

More recently, another Mahathir-linked tycoon, Syed Mokhtar Al-Bukhary, has attempted to buy a stake in Utusan and NSTP group which will give him control over two key Malay dailies as well as NST, Malay Mail, and TV3. It is not clear whether Syed Mokhtar would be allowed to do so for even the government is troubled by such blatant monopoly of the media.

Be that as it may, these are the men and women who control what we see, what we hear, and what we read.

But when all is said and done, Malaysians get the media they deserved. It is only when there is media diversity - especially in media ownership - can there be genuine press freedom. We are evidently very far from reaching that goal.

And Suhakam is not helping either. After all, after three years and millions of ringgit poured into the human rights watchdog, it can hardly claim to have made any achievements.

--------------------------------------------------------------------------------
The above is part of a speech made at the July 12 �Suhakam After Three Years� national consultation in Penang, organised by Era Consumer.

Read more...

Monday, August 04, 2003

Lagi links yang menarik
Kebangkitan Kepemimpinan Ulamak Dalam PAS
TATKALA ULAMA� MULA BERPOLITIK & BERPILIHANRAYA

Read more...

Dalam menghuraikan perkara al-fahmu, as-Syeikh Said Hawwa telah menegaskan,

"Kita perlu mengetahui akliah manusia yang kita bercakap dengannya. Dan berdasarkan inilah kita berbicara dan melakukan dakwah. Di sana terdapat muslim asli yang telah disesatkan oleh pemikiran orang-orang kafir. Di sana terdapat muslim yang asli. Di sana terdapat muslim yang lalai. Di sana terdapat muslim sufi. Di sana terdapat muslim salafi. Di sana terdapat manusia dunia, dan disana terdapat pula yang sentiasa mengharapkan akhirat.

Berdasarkan ini, kita perlu mengetahui cara untuk kita berbicara dengan mereka ini. Kita perlu mengetahui di mana kita harus memulakan (perbincangan ini) dengan mereka.

Umpamanya seorang sufi yang 'abid (kuat beribadah), kita hendaklah mengalihkan perhatiannya kepada kefahaman bahawa di sana terdapat kewajipan-kewajipan yang dimestikan; seperti menegakkan kerajaan Allah dan seperti kewajipan berusaha meletakkan kalimah Allah supaya menjadi kalimah tertinggi di dalam alam ini. Juga (seperti memberi kefahaman) bahawa orang-orang muslim itu adalah berbentuk satu jamaah sahaja. Semua ini hendaklah disampaikan dengan dalil yang paling jelas.

Adapun seorang muslim yang tidak memahami masalah kita, maka perlulah memberitahu kepadanya siapa kita. Perlu memberitahu kepadanya apa yang kita perbuat untuknya dan apa pula yang kita harap daripadanya. Kita juga perlu memberitahunya bagaimana perkara ini diwajibkan ke atas kita dan juga ke atasnya. Juga perlu diberitahu bagaimanakah kita dan dia wajib bekerjasama.

Adapun seorang muslim yang jahil tentang Islam, maka kita wajib mengajar Islam kepadanya. Semua itu hendaklah dijalankan dengan dada yang lapang lagi sabar.

Adapun seorang muslim yang salaf, kita hendaklah menjelaskan bahawa dakwah kita adalah dakwah salafiah. Dan kita patuh dengan kaedah salaf, dari segi ilmu kita, dari segi amalan kita, dan dari segi harakah kita, yang kesemuanya akan membawa kepada tertegaknya daulah Islamiyyah mengikut kaedah salaf itu. Kita hendaklah menyeru seorang muslim salafi supaya jangan membenarkan syaitan memisahkan dia * dengan orang-orang yang ikhlas, yang bekerja menolong menegakkan jalan Allah. (Editor: * seperti berkata keras dengan mereka serta menggunakan perkataan yang melampaui batas)

Adapun seorang muslim yang telah disesatkan oleh musuh-musuh Allah ('azza wajalla), maka kita perlu mengembalikan kepercayaannya kepada Islam, kepada al-Quran dan kepada prinsip-prinsip keimanan. Ini dilakukan dalam masa kita mengemukakan hujah-hujah keimanan dan semasa memperkatakan tentang fenomena mu'jizat al-Quran. Kita perlu melihat titik kecacatan dalam keimanannya, dengan itu kita akan memusatkan perhatian kita disitu. Kita juga perlu melihat titik kesalahan di dalam tanggapannya, maka kita perlu membetulkan tanggapan yang salah itu. Ini dilakukan semasa kita mengadakan perbincangan dengan dia atau pun semasa kita mengemukakan kitab kepada dia.

Kita hendaklah ingat bahawa kita sendiri adalah sentiasa bertempur dengan orang-orang kafir dan syaitan yang cuba merasuk orang-orang Muslim. Sesungguhnya kita tidak membenarkan kekufuran dan tidak membiarkan syaitan mengalahkan kita dan saudara kita. Ini dilakukan seberapa yang dapat.

Adapun apabila kita mendakwahkan orang-orang kafir, maka kita perlu membuat pemusatan ke atas titik permulaan yang mana titik tolaknya bermula dengan keimanan dengan Allah, keimanan dengan rasul-rasulNya dan keimanan dengan wahyu yang diturunkan.

Kalau kita dapat mengikuti hal ini, maka langkah kita sesudah ini akan menjadi mudah."


(Dipetik dari : Sa'id Hawwa, Pendidikan Harakah Islamiyyah : Syarah Risalah al-Ta'alim, Dewan Pustaka Fajar, 1999)

links:
Bahan bacaan gol. Salalafiyy (in arabic)

Aliran salafiyy yang menyokong gerakan Islam:
http://www.sahwah.net (in arabic)
http://www.aldawah.net (in arabic)
http://salafi.net (in arabic)
http://www.geocities.com/sprefutations

Aliran salafiyy yang 'keras':
www.salafipublications.com
http://www.rabee.net (in arabic)

Read more...

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP